همایش ملی ابوالفضل بیهقی برگزار شد

پایگاه خبری نمانامه: اوّل آبان۱۴۰۰ ساعت ۳۰ : ۹ صبح روز شنبه همایش ملی ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی به صورت حضوری در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

اساتیدی از اقلیم کردستان عراق، کشور تاجیکستان و افغانستان نیز حضور داشتند. در این همایش بعد از قرائت قرآن و سرود ملی، دکتر علی اصغر مولوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری به افراد حاضر در این همایش که به صورت حضوری و مجازی حضور پیدا کرده بودند خوش آمد گفت و سپس قائم مقام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کردند.

در ادامه حسین سالار آملی قائم مقام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، فرماندار سبزوار و نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هر یک به ایراد سخن پرداختند و  از دست اندرکاران این همایش کمال تشکر و قدردانی نمودند.

همچنین محمدجعفر یاحقی پژوهشگر، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی از بیهقی مورخی دقیق، هوشمند و امین یاد کرد و گفت: بیهقی بعد از مهاجرت به غزنین توانست زبان و ادبیات فارسی را گسترش دهد و این شخصیت بزرگ نه تنها به ایران بلکه به همه جهان تعلق دارد. وی گفت: من بیهقی را یک آدم ملی و فراملی می دانم چرا که  او در پیوند ملتها نقش بزرگی داشت و همه ما مدیون بیهقی هستیم. من او را پیام آور دوستی می دانم. اکنون صدای بیهقی در همه جهان است.

 

پروفسور سیدحسن امین فیلسوف، حقوقدان، ادیب و خالق شاهنامه امین درباره بیهقی گفت: ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی است، همچنان که رودکی پدر شعر فارسی است. و اگر شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهنامه منظوم حماسی ایران و مثنوی مولانا، شاهنامه عرفانی ایران است، تاریخ بیهقی، شاهنامه منثور و تاریخ پژوهانه ایران است.
امین افزود: ابن خلدون که موسس علم جامعه شناسی در سطح جهان است می گوید که یک نثر نویس درجه یک، یک شاعر درجه یک نمی تواند باشد. و بالعکس یک شاعر درجه یک هم نمی تواند یک نثر نویس بزرگ باشد. من نیز این عقیده را می پسندم. هر چند ممکن است استثناهایی هم بر این اصل وجود داشته باشد. برای مثال سعدی که افصح المتکلمین زبان فارسی است، هم شعرش و هم نثرش سهل و ممتنع است. البته در مورد سعدی این توضیح را می توان اضافه کرد که نثر سعدی هم شاعرانه و آهنگین است. بنابراین نثر ساده و مرسل نیست. پس اصل، ثابت است.
به هرحال، مسلم است که سبزوار یعنی زادگاه بیهقی پایتخت نثر فارسی است و ما می بینیم در طول تاریخ شاعر برجسته کلاسیکی از سبزوار برنخاسته است که معادل و مساوی شاعران برخاسته از شهرهای هم جوار آن یعنی طوس و نیشابور با ظهور فردوسی از طوس و عطار از نیشابور باشد. آری، شاعری مانند اینان در حوزه بزرگ فرهنگی بیهق ظهور نکرده است. اما هر چه بخواهید نثر نویس درجه یک داریم، از بیهقی تا عطا ملک جوینی و ملاحسین کاشفی و البته ابوالحسن بیهقی معروف به ابن فندق مولف تاریخ بیهق که متمم و مکمل آن را «تاریخ سبزوار» تالیف پدرم سیدعلینقی امین است.

سپس عبدالغفور آرزو شاعر و ادیب اهل افغانستان درباره پیوندهای تاریخی ایران و افغانستان گفت و  به تاثیر شخصیت ابوالفضل بیهقی در ارائه نثر فارسی و خدمات ارزنده او در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت.