یازدهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی

 

پایگاه خبری نمانامه: یازدهمین همایش ملی ابوالفضل بیهقی نویسنده تاریخ بیهقی در دو محور علمی- پژوهشی و بخش عمومی همزمان با روز ملی بزرگداشت پدر نثر فارسی برای نخستین بار از یکم آبان تا یکم آذر ۱۴۰۰ به مدت یک ماه و در قالب «ماه بیهقی» در شهر سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری برگزار خواهد شد.

 آیین افتتاحیه شنبه اوّل آبان۱۴۰۰ ساعت ۱۰-۱۲ صبح به صورت حضوری و مجازی، با پیام یکی از مسئولان فرهنگی عالی رتبه کشوری و با توجه به همه گیری کرونا با حضور شماری محدود از پژوهشگران ایرانی و سفیر کشورهای  افغانستان، تاجیکستان و رایزن‌های  فرهنگی سفارت این کشورها برگزار خواهد شد.

پروفسور سیدحسن امین فیلسوف، حقوقدان و ادیب ایرانی و نوه امین الشریعه سبزواری از مشاهیر علما و ادبای دوران قاجاریه، در این مراسم سخنرانی خواهد کرد. همچنین سخنران دیگر افتتاحیه دکتر محمدجعفر یاحقی پژوهشگر، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی خواهد بود.

دکتر مهیار علوی مقدم دبیر این همایش در گفت و گو با رسانه ها گفت: در این دوره برای نخستین بار بزرگداشت بیهقی طی یک ماه و در قالب «ماه بیهقی» برگزار می‌شود. برگزاری ۹ نشست علمی- پژوهشی( درفضای مجازی) از اوّل آبان تا اوّل آذر۱۴۰۰ و سخنرانی دست کم ۱۸ بیهقی پژوه در این نشست‌ها و بیهقی خوانی و نمایشنامه خوانی درشنبه‌های  بیهقی و چهارشنبه‌های بیهقی از جمله برنامه‌های ماه بیهقی خواهد بود.

آیین بیهقی خوانی در این ۹ نشست علمی- پژوهشی (در فضای مجازی) و ۵ بیهقی خوانی و گفتارهایی پیرامون تاریخ بیهقی با زبانی ساده و نمایشی در سبزوار خواهد بود. برگزاری ۱۵ کوته گفتار فرهنگی- ادبی در فضای مجازی در زمینه تاریخ بیهقی و ابوالفضل بیهقی، برگزاری مراسمی مردمی در حارث آباد (زادگاه ابوالفضل بیهقی) درهفته اول آبان ۱۴۰۰ و به صدا درآمدن زنگ بیهقی در شنبه اول آبان ۱۴۰۰ درمدارس شهرستان سبزوار و تبیین جایگاه ابوالفضل بیهقی و تاریخ بیهقی در زنگ‌های تفریح توسط دبیران ادبیات و تاریخ در هفته اوّل آبان نیز از دیگر برنامه‌های ماه بیهقی خواهد بود.

اختتامیه همایش با حضور شماری از پژوهشگران ایرانی و مسئولان فرهنگی و شماری از کشورهای همسایه  همزبان در باغ ایرانی، درکنار تندیس ابوالفضل بیهقی و حکیم فردوسی برگزار می‌شود.

برگزار کنندگان بخش‌های علمی- پژوهشی و عمومی یازدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، دانشگاه حکیم سبزواری- انجمن ترویج زبان وادب فارسی ایران (شعبه خراسان)، مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، بنیاد فرهنگی زنده یاد دکتر علوی مقدم،  شهرداری و شورای اسلامی شهرستان سبزوار، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی سبزوار و اداره آموزش وپرورش سبزوار خواهند بود.