• تاریخ : پنج شنبه - ۱۴ - مهر - ۱۴۰۱
  • ساعت :

    نقد فیلم

    نگاهی به فیلم سینمایی «ابلق» ساخته نرگس آبیار
    مرداد ۲۸, ۱۴۰۱

    نگاهی به فیلم سینمایی «ابلق» ساخته نرگس آبیار

    هر یک از مؤلفه‌های خانواده زمانی دست در دست هم می‌دهند که پای یک زنِ زندگی در میان باشد. سیاره‌ها با جاذبۀ خورشید گرد هم می‌آیند و منظومۀ خانواده شکل می‌گیرد؛ منظومۀ میترا.

    طغیان «یاغی» در شهر بدون در و پیکر شبکه خانگی!
    تیر ۱۵, ۱۴۰۱

    طغیان «یاغی» در شهر بدون در و پیکر شبکه خانگی!

    «محمد کارت» سینماگر مستعد و کاربلدی است که فیلم قابل تأمل و تلخ «شنای پروانه» را با حمایت مالی و تبلیغاتی «مافیای اکران» ساخت و به رغم سینه زنی زیر پلاکارت مافیا و نمایش سیاهی‌ها و تباهی‌های جاری در میان طبقات فرودست و جنوب شهریها، به دلیل شناخت و تسلط بر ابزار سینما و ساختار هنری مقبول، مورد توجه قرارگرفت.

    نقد فیلم ششلیک ساخته محمد حسین مهدویان
    تیر ۱۴, ۱۴۰۱

    نقد فیلم ششلیک ساخته محمد حسین مهدویان

    نمانامه: «محمد حسین مهدویان» فیلمساز جوانی است که تبحر خود را در سینما نشان داده و توانسته با ساخت آثاری چون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز، برای خودش اعتبار ویژه‌ای در نسل جدید سینماگران بخرد. او اما برای آنکه تبدیل به یک «حاتمی کیا» جوان از دیدگاه مردم نشود و برچسب فیلمساز سفارشی بودن […]

    نقدی بر فیلم سینمایی «روز صفر»
    خرداد ۲۷, ۱۴۰۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «روز صفر»

    به قلم: محمدولی دارابی نمانامه: سینمای ایران، طی سال‌های اخیر مملو از کمدی‌های سخیف، درام‌های اجتماعی تلخ و ملودرام‌های پراشک‌وآه شده است. کمبود ژانر و سبک‌های مختلف سینمایی، باعث یکنواختی و تکراری‌شدن آثار شده است و در این بین، فیلم‌های انگشت‌شماری که جسارت به خرج می‌دهند و آغازگر جریان متفاوتی هستند را بایست غنیمت شمرد […]

    نقدی بر فیلم سینمایی «مجبوریم»
    خرداد ۲۳, ۱۴۰۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «مجبوریم»

    به قلم: محمدولی دارابی نمانامه: درد را از هر طرف که بنویسی، باز هم درد است. اساسا مفهوم درد، از بدو ورود انسان‌ها به جهان هستی آغاز می‌گردد و تا لحظه‌ی عروج از این دنیای فانی، همراه ازلی و ابدی زمینیان است. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت درد و رنج، هم‌چون خاک‌و‌آب، جزوی از مواد خلقت […]

    نقدی بر فیلم سینمایی «علف‌زار»
    خرداد ۱۹, ۱۴۰۱

    نقدی بر فیلم سینمایی «علف‌زار»

    به قلم: محمدولی دارابی نمانامه: زنان، بخش مهمی از هر جامعه هستند که می‌توانند مشارکتی فعال در کنار مردان داشته باشند. امّا متاسفانه در ایران بنابر تفکرات متحجر و پاره‌ای از علل فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و حتی اقتصادی، زنان هم‌چنان به نظام مردسالارانه وابسته هستند. به‌گونه‌ای که حداقل حقوق شرعی و عرفی آنان یعنی «مقبولیت» […]

    «کازابلانکا» با بازیگری مطرح‌ترین ستارگان سینما
    اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱

    «کازابلانکا» با بازیگری مطرح‌ترین ستارگان سینما

     نمانامه: «کازابلانکا» ماجرای عاشقانه‌ای را در گیرودار جنگ دوم جهانی و دربارهٔ بحران پناهجویان به تصویر می‌کشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال در هم شکستن است. او باید بین «عشق به زن مورد علاقه‌اش» و «کمک به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته […]

    دراماتیزه‌ کردن یک فاجعه در فیلمنامه «عنکبوت»
    فروردین ۲۷, ۱۴۰۱

    دراماتیزه‌ کردن یک فاجعه در فیلمنامه «عنکبوت»

    به قلم: امید پورمحسن نمانامه: به دنبال نگارش فیلمنامه‌های پُل خواب و لتیان، فیلمنامه عنکبوت سومین اثری است که اکتای براهنی نگارش آن را برعهده می‌گیرد و ابراهیم ایرج‌زاد بر اساس آن دومین ساخته‌اش را پس از ساخت تابستان داغ در زمستان ۱۴۰۰ به روی پرده سینماها می‌آورد. این اثر به ماجرای زندگی قاتلی زنجیره‌ای در شهر مشهد به نام سعید […]

    روایت اپیزودیک در فیلمنامه «موقعیت مهدی»
    فروردین ۲۶, ۱۴۰۱

    روایت اپیزودیک در فیلمنامه «موقعیت مهدی»

    به قلم: سیدآریا قریشی نمانامه: آیا می‌توان موقعیت مهدی را فیلمی در مورد فرازهایی از زندگی شهید مهدی باکری دانست؟ با نگاهی به اپیزودها یا پرده‌های فیلم، به‌ نظر می‌رسد که می‌توان – در بخش‌هایی – در صحت این ادعا تردید کرد. در برخی از اپیزودها ممکن است حتی چنین به ‌نظر برسد که قهرمان […]

    نقد و بررسی فیلم سینمایی «شهربانو»
    اسفند ۲۴, ۱۴۰۰
    شهربانو؛ بانوی پیروز شهر قصه ها و غصه ها

    نقد و بررسی فیلم سینمایی «شهربانو»

    به قلم: جبار آذین ( منتقد و مدرس سینما) نمانامه: شهربانو، درام خانوادگی/ اجتماعی مریم بحرالعلومی سینماگر مستعد و دغدغه مند اجتماعی، با نمایش اکران آنلاین، میزبان خانواده ها و سینما دوستان است. شهربانو، بعد از «پاسیو» دومین ساخته بحرالعلومی، فیلمی مادرانه با مضامین اجتماعی است و داستان پرفراز و فرود خود را در قالب […]