• ویژگی‌های دراماتیک بر اساس عناصر روایی در فیلمنامه «منک»

    ویژگی‌های دراماتیک بر اساس عناصر روایی در فیلمنامه «منک»

    پایگاه خبری نمانامه: در میان فیلم‌هایی که درباره پشت‌پرده هالیوود و استودیوها ساخته شده‌اند و هر کدام گوشه‌ای از این صنعت بزرگ و صاحبان و سازوکارهایشان را در طول تاریخ سینما نشان داده‌اند، آخرین فیلم دیوید فینچر می‌تواند مناقشه‌برانگیزترن آن‌ها باشد. چند دلیل در کنار هم می‌توانند این مناقشه را برپا کنند. نخست این‌که فیلم

  • شخصیت‌پردازی در فیلمنامه «کاجیلیونر»!

    شخصیت‌پردازی در فیلمنامه «کاجیلیونر»!

      پایگاه خبری نمانامه: آخرین فیلم میراندا جولای، کاجیلیونر، داستان ساده‌ای دارد، چراکه در آن، ماشینی تصادف نمی‌کند، تعقیب و گریزی صورت نمی‌گیرد، گلوله‌ای شلیک نمی‌شود، انفجاری رخ نمی‌دهد. این فیلم به دور از هر گونه حادثه‌پردازی مرسوم‌ هالیوودی است. شاید در شروع، وقتی که فیلم را می‌بینیم، برای ما کمی نچسب باشد، غیرمتعارف باشد، باورپذیر نباشد.

  • بهره برداری از سه قانون برای فیلمنامه­‌نویسان

    بهره برداری از سه قانون برای فیلمنامه­‌نویسان

    پایگاه خبری نمانامه: وقتی فیلمنامه‌­نویس تازه‌­کاری بودم، کسی به من گفت که اگر چیزی مهم است، حداقل سه بار در فیلمنامه آن را بگو/نشان بده تا مخاطب بتواند به­ درستی آن را درک و پردازش کند. آن زمان فکر می­‌کردم علتش این است که مخاطبان/خوانند­ه‌­ها اطلاعات مهم را از دست می­‌دهند، یا شاید اگر فقط

  • روایت داستان و اهمیت تم

    روایت داستان و اهمیت تم

    پایگاه خبری نمانامه: تم داستان، فارغ از نوع قالبی که داستان در آن روایت می‌شود، فیلم، برنامه تلویزیونی یا هر نوع قالب روایی باید حداقل از دو راه قابل تشخیص باشد. تم ایده‌ای است که همه چیز را وارد داستان می‌کند؛ طبیعت و خصیصه هر کاراکتر، انگیزه‌هایش، کش‌وقوس‌هایش و به همان نسبت درگیری‌هایی که در

  • چهره‌های متعدد کاراکترهای حامی در روایت فیلمنامه

    چهره‌های متعدد کاراکترهای حامی در روایت فیلمنامه

    پایگاه خبری نمانامه: کاراکترهای حامی عملکردهای بسیاری را به فیلم‌ها و تلویزیون عرضه می‌کنند. اگر دقیق‌تر و نزدیک‌تر شویم، عموماً آن‌ها تأثیر زیادی بر روایت عینی داستان دارند. قصد داریم کارکرد کلیدی و اصلی برخی از کاراکترهای حامی را در فیلمنامه مورد بررسی قرار دهیم. پرتاب مشکلات به زمین قهرمان فیلم بد نیست همین ابتدا

  • خلق صحنه‌ها و لحظات واقعی در فیلمنامه‌!

    خلق صحنه‌ها و لحظات واقعی در فیلمنامه‌!

    پایگاه خبری نمانامه: روزالیند راسل (بازیگر): «در مورد صحنه‌ها، نیمی از دوجین صحنه را به مخاطب ارائه دهید تا به ذهن بسپارد و در حین خروج از سالن خوشحال باشد.» کوین کاستنر(بازیگر): «من خنده واقعی تو را در موقعیت درست می‌شنوم، حرکت و عکس‌العمل صحیح تو را در جای درست درک می‌کنم، و این همان

  • رویکرد چندروایتی در فیلمنامه «مردی که پوستش را فروخت»!

    رویکرد چندروایتی در فیلمنامه «مردی که پوستش را فروخت»!

    پایگاه خبری نمانامه: داستان فیلم مردی که پوستش را فروخت از یکی از آثار جنجال‌برانگیز هنرمند نومفهوم‌گرای بلژیکی به نام تیم دِلووی الهام گرفته شده که در سال ۲۰۰۶ با خال‌کوبی تصویری از مریم مقدس، یک اسکلت و مخلوقات دیگر بر پشت فردی آلمانی به نام تیم اشتاینر او را عملاً به یک اثر هنری زنده

  • تکنیک‌های روایت غیرخطی داستان برای فیلمنامه‌نویسان!

    تکنیک‌های روایت غیرخطی داستان برای فیلمنامه‌نویسان!

      پایگاه خبری نمانامه: در تمام طول تاریخ، هر اثر هنری تحت تأثیر زمان خلق آن بوده است. نوکلاسیسم زاده عصر روشن‌گری است. اکسپرسیونیسم انتزاعی بستری بود برای پرورش بذرهای اولیه شورش‌هایی که در دهه ۶۰ میلادی به صورت سلسله رفتارهای ضداجتماعی نمود پیدا کرد و در طول جنگ سرد تحت عنوان یک بحران اجتماعی

  • پنج فیلتر لنز که همه فیلمبرداران باید داشته باشند

    پنج فیلتر لنز که همه فیلمبرداران باید داشته باشند

    پایگاه خبری نمانامه: تولید و اتالوناژ می تواند راه زیادی را برای زیبا کردن تصویر شما طی کند، اما وقتی قصد بدست آوردن یک تصویر حقیقتا سینمایی دارید؛ چیزی که جلوی لنز وجود دارد مهم است. وقتی نسخه رایگان Lite نرم افزار Resolve DaVinci وارد بازار شد، همه ی فیلمبرداران و تدوینگرانی که می شناختم

  • نکاتی برای برنامه ریزی صدای فیلمتان!

    نکاتی برای برنامه ریزی صدای فیلمتان!

    ضبط صدای عالی قبل از فشردن دکمه ضبط آغاز خواهد شد ترجمه: فرزاد شهاب پایگاه خبری نمانامه: کیفیت پایین صدا در فیلمتان راهی سریع برای از دست دادن اعتبار نزد مخاطبانتان خواهد بود. به جای آنکه وقتی سر صحنه رسیدید، صدا را در نظر بگیرید و آنرا بررسی کنید )کاری که فیلمسازان آماتور زیادی انجام