یک روانشناس از چه ترفندی برای خواندن افکار دیگران استفاده می کند؟

پایگاه خبری نمانامه: شاید شما نیز بارها با خود فکر کرده اید که اگر می توانستید ذهن و فکر افراد را بخوانید چه اتفاقی رخ می داد. برخی از افراد از فراست و تیزهوشی خود برای این کار استفاده می کنند. اما اگر شما از چنی قابلیتی برخوردار نیستید راه های دیگری نیز برای خواندن ذهن دیگران وجود دارد. روانشناسان بر این باورند که بیش از ۵۵ درصد اطلاعات را در هنگام تعامل با دیگران می توان بدون استفاده از ارتباط کلامی بدست آورد. آلن پیس که یک کارشناس استرالیایی متخصص در حوزه زبان بدن است در این باره مقالات زیادی نوشته و گفته که حرکات، ژست ها و تغییر حالات چهره می تواند به خوبی آن چه که در ذهن شما می گذرد و احساسی که دارید را نشان دهد. در ادامه شما را با برخی از ترفندهایی که می توانید بدون صحبت کردن ذهن طرفتان را بخوانید آشنا خواهیم کرد.

۱-بستن چشم ها

اگر شخصی در حال صحبت کردن با شماست و چشم هایش را می بندد باید بدانید که او قصد دارد خود را از دنیای بیرون پنهان کند. البته باید بدانید که این حرکت بدین معنان نیست که او از شما می ترسد. اما دلیل او برای بستن چشم هایش این است که از شما خسته شده و می خواهد از دستتان خلاص شود و با بستن چشم ها در واقع دیگر شما را در برابر خود نخواهد داشت.

۲- قرار دادن دست روی دهاناین یکی از عاداتی است که ما را به یاد دوران کودکی می اندازد. یادتان هست که در کودکی زمانی که می خواستید چیزی را به زبان نیاورید دستتان را روی دهانتان می گذاشتید؟ این روش در بزرگسالی نیز رخ می دهد. قرار دادن چند انگشت، تمام دست و یا مشت روی دهان به شما کمک خواهد کرد که کلماتی که نمی خواهید را به زبان نیاورید. معمولاً شخص سعی می کند این کار را به شیوه ای انجام دهد که شبیه یک سرفه کردن معمولی بنظر برسد و با سرفه آن را پنهان می کند.

۳- گاز زدن دسته عینکاگر دیدید طرف مقابلتان در حال جویدن و گاز گرفتن دسته عینک خود است سعی کنید از او حمایت کرده و او را سرحال بیاورید. بدون شک او نگران چیزی است بدون این که خود نیز از آن آگاهی داشته باشد. آن ها سعی می کنند خود را درست مانند زمانی که از پستان مادرشان شیر می خوردند در امان ببینند. در بزرگسالی چنین حسی با جویدن مداد یا خودکار، کشیدن سیگار یا حتی آدامس جویدن بدست خواهد آمد.

۴- جلو کشیدن صورت و به نمایش گذاشتن کامل آن

معمولاً این ژست برای جلب کردن نظر جنس مخالف استفاده می شود. وقتی که دست هایمان را زیر چانه می گذاریم، صورت خود را طوری نشان می دهیم که انگار می خواهیم بگوییم «من اینجا هستم، به هر اندازه که می خواهی می توانی از دیدن من لذت ببری». این راهکار به خصوص برای مردان بسیار موثر و مفید است و طرف مقابل را به خود جلب خواهد کرد.

۵- خاراندن چانه

این کار را افراد در هنگامی که می خواهند تصمیمی بگیرند انجام می دهند. ممکن است در این حالت، هر جایی را نگاه کنند، بالا، پایین و یا حتی اطراف. آن ها حتی نمی دانند به چه چیزی نگاه می کنند زیرا در افکار عمیق خود به سر می برند.

۶- حلقه کردن دست ها روی سینه

این یکی از معمول ترین و پراستفاده ترین ژست های بدن است. جای تعجب ندارد که بسیاری از افراد در چنین حالتی احساس راحتی و آرامش خواهند کرد زیرا این حالت به آن ها کمک می کند که از ارتباط با دیگران معاف باشند. معمولاً این حالت را زمانی می گیریم که از چیزی خوشمان نمی آید. چنین حالتی نشان می دهد که شخص از موضوعی خوشش نیامده و احساس خوبی در مورد آن ندارد.

۷- عوض کردن حالت ظاهری

وقتی که زنی می خواهد نظر مردی را به خود جلب کند تلاش می کند که خود را در بهترین حالت ممکن به او نشان دهد. او کمر خود را صاف کرده و سینه خود را جلو می دهد. پاهایش را به هم چسبانده و یا روی هم می اندازد. دست ها را روی هم گذاشته و پایین می اندازد. تمامی این حرکات نشان دهنده این است که او طرف مقابل را دوست دارد و می خواهد نظر او را به خود جلب کند.

۸- خم شدن به جلو

وقتی که شخصی از شما خوشش می آید و می خواهد ارتباط بی کلام بهتری با شما برقرار کند معمولاً به سمت جلو خم می شود. در این حالت پاها معمولاً بدون حرکت باقی می مانند اما بدن به سمت جلو خم می شود.

۹- تکیه دادن به پشت

اگر کسی به صندلی خود تکیه بزند بدین معناست که وی از بحث و صحبت کردن با شما خسته شده است. شاید هم از این که کسان دیگری در محل حضور دارند احساس ناراحتی می کند.

۱۰- از پاشنه روی انگشتان پا رفتن

بله باید بدانید که تنها کودکان این کار را انجام نمی دهند. این حالت نشان می دهد که شخص از چیزی ناراحت است و استرس دارد.

۱۱- مالیدن دست ها به هم

مالیدن دست ها به هم آن چه که در سر می گذرد را افشا می کند. در واقع این کار نشان می دهد که شخص دیدگاه و احساس مثبتی نسبت به موضوع دارد. او امیدوار است و وقتی دست هایش را به هم می مالد نشان می دهد که فکر می کند در آینده سودی از این مراوده نصیب او خواهد شد.

۱۲- دست دادن دستکشی

وقتی که شخصی مچ دست شما را با دست آزاد خود می گیرد نشان می دهد که می توانید به او اعتماد کنید.

۱۳- دست دادن در حالتی که کف دست رو به بالا است

گذاشتن کف دست روی دست شخص دیگر بدین معناست که شخص با شما احساس همدردی می کند. اما این حالت تنها زمانی واقعی است که شخص آن را به یکباره انجام دهد. اگر برای مدتی با شخص مذکور دست داده اید و او پس از مدتی دست دیگر خود را روی دست شما قرار دهد بدین معناست که او می خواهد به شما بگویید که او رییس است.

۱۴- دست دادن در حالتی که کف دست رو به زمین باشد

 

اگر دست کسی را از پایین نگه داشته اید بدین معناست که شما آمادگی برای کمک به او را در هر زمانی دارید.

۱۵- دست دادن با لمس کردن بدن

برخی اوقات افراد هنگام دست دادن بدن طرف مقابل را با دست آزادشان لمس می کنند. آن ها در چنین حالتی، بازو، آرنج و یا حتی پشت شما را لمس خواهند کرد. این کار که ورود به حریم خصوصی انسان محسوب می شود نشان می دهد که شخص مقابل با شما احساس ارتباط نمی کند. بدین ترتیب هر چه ارتباط بدین شکل نزدیک تر باشد نشان دهنده این است که او خواهان همراهی و ارتباط بیشتری با شماست.

۱۶- درست کردن کراوات

معنای این ژست به شرایط بستگی دارد. اگر مردی این کار را در نزدیکی یک زن زیبا انجام دهد احتمالاً بدین معنا خواهد بود که از او خوشش می آید. برخی اوقات نیز این کار بدین معناست که فرد احساس راحتی نمی کند. شاید هم دروغ می گوید یا می خواهد از محل کنونی برود.

۱۷- جمع کردن موهایی که وجود ندارد

این ژست را ژست جابجایی می نامند. در این حالت ناگهان شخص دست روی لباس های خود می کشد انگار که می خواهد چیزی را از روی آن ها بردارد؛ چیزی مانند یک مو. اما در واقع چیزی وجود ندارد و شخص با موضوع موافق نیست اما نمی خواهد آن را علناً اعلام کند یا به شما بگوید. به عبارت دیگر آن ها عقیده و نظر خود را به وضوح بیان نمی کنند اما بدون شک با موضوعی که مطرح شده مخالفند.

۱۸- قرار دادن پاها روی میز

این ژست می تواند معانی زیادی داشته باشد: رفتار بد، بی احترامی، نشان دادن این که کی رییس است و یا حتی این که شخص به سلامتی خود اهمیت زیادی می دهد. روانشناسان بر این باورند که اگر در این حالت احساس آرامش و راحتی بکنید باید تنها در خانه از این روش برای استراحت کردن استفاده کنید.

۱۹- نشستن برعکس روی صندلی

صندلی در واقع اسب نیست و علی رغم شباهت ظاهری قسمت پشت آن به زین اما چنین حالتی هدف متفاوتی دارد. بسیاری از افراد دوست ندارند اطرافیانشان در این حالت روی صندلی بنشینند زیرا حس می کنند که به آن ها توهین می شود. این حالت در میان افرادی که می خواهند قدرت خود را به دیگران دیکته کنند و خود را حاکم می دانند بیشتر دیده می شود. اگر می خواهید ضعیف بنظر برسید وقتی که طرف مقابلتان در این حالت نشسته است سرپا بایستید.

۲۰- بازی کردن با کفش

انداختن پاها روی همدیگر یکی از حالت های نشستن است که زنان به آن علاقه فراوانی دارند و وقتی که زنی در این حالت با کفش های خود بازی می کند سعی دارد که نظر شما را جلب نماید. این حالت نشان می دهد که زن بسیار آرام و باثبات است اما همزمان نشان می دهد که به طرف مقابل علاقمند است.

۲۱- تماس چشمی

چشم ها پنجره روح هستند و یکی از بهترین وسیله ها برای ارتباط برقرار کردن بدون این که کلامی به زبان آورده شود. شما می توانید تمام احساسات و افکار یک فرد را در چشمانش بخوانید. کسانی که همدیگر را دوست دارند معمولاً متوجه بزرگ شدن مردمک چشم یکدیگر در هنگام نگاه کردن مستقیم خواهند شد. در واقع متوجه چنین تغییری شدن بسیار راحت است زیرا مردمک چشم در چنین شرایطی تا ۴ برابر اندازه عادی بزرگ خواهد شد. اما در حالت عصبانیت مردمک چشم بسیار کوچک خواهد شد.