یورش کرونا، بهانه ای برای حیف و میل بیت المال!

به قلم: جبار آذین (منتقد و مدرس سینما )

پایگاه خبری نمانامه: دوست دانشمندی که از مفاخرعلم و هنر و چهره های ماندگار کشوراست، برایم نوشت « راه نجات گله، نصیحت گرگ نیست! بیداری ومبارزه با گرگ است! مهم نیست که میخ آهنین بر سنگ برخی فرو نمی رود، اصل مردم اند که شما همیشه برای آنها می نویسید. بنابراین برای ما مردم،همچنان بنویسید»

و من با سپاس از او، باز هم به ضرورت خواهم نوشت. موضوع این یادداشت، پیشنهاد همین عزیز فرزانه است. یورش کرونا، افزون برابتلای صدها نفر وقربانی ده ها تن، میلیاردها تومان خسارت مادی به کشور وارد آورده است. در این شرایط تلخ و غم انگیز که تمام سازمانها و دستگاه ها در کنار ملت، ضد کرونا صف آرایی کرده اند، جماعتی از نا اهلان فرصت طلب و سوداگر همچنان در حال انبار و احتکارکردن کالاها و لوازم بهداشتی و آذوقه مردم هستند.

عده ای هم به بهانه کسادی و تعطیل شدن کار و کسب خود، چشم به جیب ملت دوخته اند. گرچه بعضی مسوولان اعلام کرده اند که دولت به آسیب دیدگان شغلی و مالی واقعی کمک خواهد کرد، البته ازکیسه ملت! با این همه، قول مساعدت به آسیب پذیران آسیب دیده حوزه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، سبب شده است تا افراد و گروهایی، اوضاع را برای صید ماهی های خود! مناسب ببینند. در همین راستا، به عنوان نمونه، سازمان اشتباهی سینمایی به یاری بنیاد هزار فامیل پهلوی – فارابی سابق – و عوامل خود در خانه سیاسی تجاری سینما و… به ظاهر برای بررسی آسیب های کرونا در سینما، کارگروه تشکیل داده است. با آنکه حمایت و مساعدت از اهالی فرهنگ و هنر و سینماگران مستقل و خودگردان که به دلیل توقف پروژه های فرهنگی و هنری و سینمایی، دچار خسران شده اند، در صورت داشتن مشروعیت و صلاحیت و تخصص و تعهد بررسی کنندگان یک کارگروه سلامت، می تواند قابل تامل و مفید باشد، ولی این امر، با تشکیل یک کارگروه سفارشی از رفقا! جهت حمایت از منافع رفقا و نه سینمای ایران! با هزینه بیت المال، متفاوت است. بد نیست اهالی سینما هم یک کارگروه برای بررسی آسیب های فراوان کرونا های نامدیریتی، مافیایی، پولشویی و ابتذال و… در سینما تشکیل دهند و هنر هفتم ایران را کرونا زدایی اساسی کنند!