یادی از هنرمندان سفر کرده سینما و تئاتر در سال ۱۳۹۸

پایگاه خبری نمانامه: سال ۹۸ پر از اتفاقات عجیب و غریب بود و در این سال نیز تعدادی از هنرمندان را از دست دادیم که برخی از آنان همچون جمشید مشایخی جزو چهره‌های ماندگار بودند و برخی مانند شهلا ریاحی، داریوش اسدزاده و ملکه رنجبر جزو قدیمی‌ها. بعضی مانند نصرت کریمی سال‌ها در حسرت کار مانده بودند و برخی مانند پرویز بهرام با صدایشان ماندگار.
.
در این گزارش اجمالی قصد داریم از این هنرمندان یاد کنیم و امیدواریم کسی را از قلم نینداخته باشیم.
.
تنها چند ساعت تا تحویل سال ۹۸ باقی مانده بود که خبر درگذشت محمد مطیع بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون منتشر شد. این بازیگر ۲۹ اسفند سال ۹۷ در منزل خود در کشور سوئد و در ۷۵ سالگی درگذشت.
.
به فاصله دو هفته بعد خبر درگذشت جمشید مشایخی از نسل شاخص بازیگری در محافل هنری پیچید و این بار خبر برخلاف شایعات قبلی که هر از چندی منتشر می‌شد، واقعیت داشت. او که در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، شامگاه ۱۳ فروردین از دنیا رفت تا نخستین مرگ بهاری امسال رقم بخورد.
.
پرویز بهرام، صدای ماندگار دوبله دیگر هنرمندی بود که امسال راهی دیار باقی شد. او که صدایش به واسطه گویندگی مستند «جاده ابریشم» در گوش مخاطبان آشنا و به یادماندنی بود، ششم خرداد پس از سال‌ها تحمل بیماری در منزلش و در ۸۶ سالگی درگذشت.
.
تابستان امسال با درگذشت داریوش اسدزاده دیگر هنرمند پیشکسوت همراه شد. این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که دوست داشت یک قرن زندگی کند، سوم شهریور در ۹۶ سالگی درگذشت.
.
ابراهیم آبادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون دیگر هنرمندی بود که در روز نهم آبان ماه به دیار باقی شتافت. مجید اوجی تهیه‌کننده قدیمی و خوش‌نام تلویزیون نیز هفدهم همین ماه به دیار باقی شتافت.
.
کوچ پاییزی نصرت کریمی در ۱۲ آذر دیگر رویداد تلخ امسال بود. هنرمندی با سابقه که در ۹۵ سالگی در خانه‌اش و بر اثر کهولت سن درگذشت.
.
شهلا ریاحی بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون دی ماه امسال از دنیا رفت. این بازیگر پیشکسوت که شامگاه دهم دی درگذشت، در آخرین ماه‌های زندگی‌اش، وضعیت جسمانی خوبی نداشت و به گفته فرزندش، نه تنها کسی را نمی‌شناخت، بلکه صحبت هم نمی‌کرد و نمی‌توانست غذا بخورد.
.
شهلا ریاحی متولد ۱۳۰۵ بود که علاوه بر سال‌ها حضور در عرصه بازیگری، با ساخت فیلم «مرجان» به عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران نیز شناخته می‌شود.
.
درگذشت ولی‌الله شیراندامی در روز یازدهم بهمن مرگ زمستانی دیگری را برای هنر ایران رقم زد.
(ادامه در کامنت اول👇👇)