یادی از رئیس ایل مقصودلو گرگان

پایگاه خبری نمانامه: پیر فرهنگ گرگان، بزرگ خاندان قره‌داغی و قافله‌ سالار ایل جلیل مقصودلو، یحیی قره داغی نیز در این تهران شلوغ دیروز در سن بالای نود، بی‌صدا و بی هنگامه، از نفس افتاد و به لقای محبوب شتافت. مادر دنیای ما و به قول قدما، پیر فلک، دیگر کمتر مثل او به جامعه تحویل می‌دهد.

صبر بسیار بباید پدر پیرفلک را

تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

یحیی قره‌داغی، پسر حاج آقا علی‌خان قره‌داغی، نوه عبدالصمدخان میرپنج ملقب به موقر الملک، داماد حبیب‌الله خان مقصودلو، برادر زاده یکی از شهیدان راه مشروطیت در استبداد صغیر، خویشاوند حاج شیخ محمدحسین مقصودلو مجتهد استرآبادی نماینده مجلس از استرآباد(گرگان) و متحد سیاسی نیای من امین الشریعه سبزواری و سیدحسن مدرس بود و باجناق او هم دکتر جواد صفایی(نماینده مجلس از سمنان) بود.

قره‌داغی پس از زنده یاد دکتر محمدامین ریاحی خویی در گرگان رئیس دانشسرای مقدماتی آن شهر و بعد سالیان دراز رئیس فرهنگ گرگان شد. مدتی در تهران، معاون دکتر حسین بنایی در سپاه دانش و بعد قائم مقام او در وزارت آموزش و پرورش بود و مدتی هم در عراق سرپرستی مدارس ایرانیان را برعهده داشت و با آیات عظام و مراجع تقلید شیعه، روابط نیکو برقرار کرده بود.

هرچه از او بنویسم کم است، اما دستم بیش از این به قلم نمی‌رود. در رثای پدرش در سال ۱۳۴۶ مشفق کاشانی شعری سروده است که برسنگ مزار او در امامزاده عبدالله گرگان نقش است، من نیز برای او در همان زمان سوگیاد سرودم و در دیوان شعرم چاپ کرده‌ام. اکنون پیکر پاک یحیی قره‌داغی در کنار پدرش و نیز پدر بزرگ من امین‌الشریعه در امامزاده عبدالله گرگان دفن می‌شود. روح همه‌شان شاد.

پروفسور سیدحسن امین

مقاله مهم پرفسور سید حسن امین با عنوان مشروطیت در خراسان را می توانید از طریق لینک زیر مشاهده فرمائید.

مشروطیت در خراسان