«پرویز گل دوست» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

گفت و گو: برومند شکری 

نمانامه: پرویز گل دوست متولد ۱۳۲۷ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی در آثار فاخری چون سریال تلویزیونی «شهریار»، فیلم سینمایی «مریم مقدس» و سریال تلویزیونی «زیر گنبد کبود» نقش آفرینی داشته است. این بازیگر پیشکسوت سالهاست که به دلایلی از عرصه هنر دور است. فرصتی دست یافت که گفت و گوی کوتاهی با او داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

نخستین سوال را از اینجا شروع کنیم که بازیگری را  از کجا شروع کردید؟

من از همان دوران ابتدایی علاقه خاصی به بازیگری در سینما و تلویزیون داشتم. با برگزارى تئاتر در مدارس و شرکت در جشنواره هاى دهه فجر به عنوان نمایشنامه نویس و بازیگر ظاهر مى شدم. همین فعالیت ها باعث شد که کارهایم دیده شود و به عوامل سینما و تلویزیون معرفی شوم و در بسیاری از آثار مهم تلویزیونی نقش داشته باشم.

در چه آثاری نقش آفرینی داشتید؟

از جمله: یک حرف از هزارن، شهریار، هزاران چشم باران ساز، گالرى٩، علاءالدین، آن شب در قطار، خورشید بر خاک، بلندیهاى صفر، ارابه مرگ، بدلکاران تارهاى نامرئى، مردان آنجلس، حضرت مریم و…

در نخستین نمایشی که نقش ایفا کردید چه احساسی نسبت به این فضا پیدا کردید؟

آنهایی که خاک صحنه را خورده اند بهتر می دانند که وقتی قرار است نخستین نقش را ایفا کنید چه احساسی خاصی سرتاپای وجود آدم را فرا می گیرد. اگر بگویم احساس عاشقی که به معشوق می رسد اغراق نکرده ام. خاصیت هنر این است که روح آدم در آن ارتزاق می کند. ولی حداقل برای خود من این احساس در همان ابتدای فعالیت وجود داشت. بعدها وقتی می دیدم که پیشکسوتان این عرصه با چه مشکلات و گرفتاری های روزمره ای دست و پنجه نرم می کنند، انگیزه ام را از دست می دادم. اما به تعبیری عادت موجب مرض است. با همه مشکلات خاصی که وجود داشت به خودم قبولانده بودم که این مسیر را ادامه دهم و در طول این سالها در پروژه های مهمی همکاری داشتم.

تیپ های خاصی در سریال‌ها ایفا کرده اید، این تیپ ها از کجا آمدند؟

طبیعتا یک بازیگر از سوی کارگردان برای ایفای نقشی انتخاب می شود. در بسیاری از پروژه ها همان عوامل سینما وقتی نقشی را به من واگذار می کردند، می گفتند هیچ فرد دیگری را مناسب تر از شما برای ایفای این نقش پیدا نکردیم. ممکن بود که خود من علاقه ای به کاراکتر قصه نداشتم، ولی وقتی مسئولیت ایفای نقش را می پذیرفتم سعی می کردم به نحو احسند نقشم را اجرا کنم.

خودتان در این سال ها به کدام تیپ بیشتر علاقه داشته اید؟

بیشتر نقش ها را دوست داشتم. ولی نقش های تاریخی جذابیت بیشتری برای من داشت.

خود شما در پیدایش این گونه تیپ ها دخیل بودید؟

خیر. در بیشتر موارد انتخاب می شدم و هیچ گونه دخالتی نداشتم.

اینکه سالهاست فعالیت بازیگری را کنار گذاشته اید، دلیل خاصی دارد؟

من از همان شروع فعالیت هنری براى گذراى زندگى به فعالیت های دیگری نیز رو آوردم. یک اتفاق که ماجرای مفصلی دارد باعث شد که از عرصه هنر فعلا کنار بروم. الان در دامن طبیعت صومعه سراى گیلان به پرورش گل و گیاه مشغولم و فرصت خوبى براى نوشتن داستان های مستند و فیلمنامه که قصد دارم در آینده نزدیک روی آنها کار کنم.