گردشگران بدون نقشه، بی‌گدار به آب نمی‌زنند!

به گزارش سفرآنلاین:  اطلس میراث‌فرهنگی و گردشگری و تولید نقشه‌های تخصصی گردشگری طی تفاهم‌نامه وزارت گردشگری و سازمان نقشه‌برداری تدوین می‌شود.

این تفاهم‌نامه میان سازمان نقشه‌برداری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضا شده و براساس مفاد آن کیفیت تهیه نقشه‌ها بهبود پیدا خواهد کرد.

تهیه و انتشار نقشه گردشگری استان‌های کشور همواره یکی از نقاط ضعف بازاریابی و معرفی شایسته ایران چه برای مخاطبان داخلی و چه برای مخاطبان خارجی مطرح بوده است.

به گفته علی جاودانه معاون فناوری سازمان نقشه‌برداری اطلاعات بروز درباره جاذبه‌های گردشگری که از سوی وزارتخانه در اختیار سازمان نقشه‌برداری کشور قرار خواهد گرفت، موجب می‌شود تا نقشه‌ها به‌صورت خودکار و نظام‌مند بروزرسانی شوند و تبادل اطلاعات در حوزه دیجیتال، ژئوپرتال و قابلیت جمع‌سپاری در مسیر شایسته‌ای قرار گیرد.

او به تهیه ۵۰۰هزار نسخه نقشه‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: «در قالب این تفاهم‌نامه می‌توان این کار را با همکاری وزارت میراث‌‍فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توسعه داد.»

ولی تیموری معاون گردشگری کشور نیز یادآور شده که در بحث جغرافیای گردشگری نارسایی‌هایی مشهود است و با ورود فناوری‌های نوین، استفاده از انواع اطلاعات نقشه‌ای و مکانی لازم است تا در مسیر صحیح گام برداشته شود.

به گفته معاون گردشگری، در وزارتخانه از سال گذشته با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو طرح جامع گردشگری ایران برای افق ده‌ساله کلید خورده است  و همکاری با این سازمان تخصصی یکی از مواردی است که برای تدوین یک طرح جامع علمی و تخصصی در مورد بحث‌های مرتبط با راهبردهای توسعه‌ای زیرساخت‌ها، مورد نیاز است.

او در ادامه به گردشگران آگاه اشاره کرد و افزود: «امروزه گردشگران بدون شناخت و اطلاعات تخصصی اقدام به انتخاب مقصد گردشگری نمی‌کنند از این رو نیاز به تهیه نقشه‌های موزون و تخصصی بیش از گذشته احساس می‌شود.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور نیز به اهمیت گردشگری به عنوان جایگزینی برای نفت اشاره کرد و گفت: «این حوزه در صورت نوآوری ظرفیت ۴۰ درصدی در تحرک چرخه اقتصادی دارد و می‌توان از ظرفیت‎ آن بهره برد.»

او در ادامه به سابقه ۷۰ ساله سازمان نقشه‌برداری اشاره کرد و افزود: «اطلاعات تخصصی انباشته‌شده در این سازمان بی‌تردید می‌تواند به شما در همه بخش‌ها کمک کند.»