کیم نواک ستاره سینمای هالیوود!

به قلم: ارغوان اشتری

در دهه پنجاه و اوایل دهه شصت میلادی کیم نواک یکی از بزرگترین ستاره زمانه هالیوود بود. «سرگیجه» بیشترین شهرت را برای او به همراه آورده بود.«سرگیجه» داستان کمیسیرپلیس بازنشسته و عاشق به نام اسکاتی است که دلداده زنی مرموز و مو بلوند به نام مدلین می شود و تلاش می کند جودی را از جنبه ظاهری به مدلین تبدیل کند.

در «سرگیجه» نقش جودی و مدلین را کیم نواک بازی کرد.
آیا نقش‌ها چالش‌برانگیز بودند؟
نواک می‌گوید:«خب،می‌دانی،ویژگی جالبی آلفرد هیچکاک داشت از یک جهت به تغییرات فیزیکی که کاراکتر باید پیدا می کرد وسواس داشت اما از جنبه ایفای نقش کاملا آزادی می‌داد.»
«آزادی» توصیف دقیقی از سیستم استودیویی نیست که در دهه پنجاه هالیوود را کنترل می کرد.وقتی هری کوهن مدیر کمپانی کلمبیا با مرلین پائولین نواک بیست و یکساله قرارداد بست از اسم او شروع کرد.
نواک می‌گوید:«می‌خواست نامم کیت مارلو باشد. ببین، آنها پشت سرم تصمیم خودشان را گرفته بودند.گفتند که ما تصمیم گرفتیم اسم هنری شما کیت مارلو باشد. جواب دادم که قرار نیست کیت مارلو باشم،چطور می‌توانم کیت مارلو باشم؟این درک را دارم که مرلین هم نخواهم بود.اما کیت مارلو اسم خوبی نخواهد بود.»
شرایط بزرگ شدن نواک در شهر شیکاگو ظاهرا او را به خوبی آماده کرده بود تا مقابل مردانی بایستاد که مجله تایم آنها را «حاکمان مطلق هالیوود» خوانده بود.
نواک چنین به یاد می آورد:«هری کوهن ترسناک بود.پدرم هم ترسناک بود. آنها این نقطه اشتراک را داشتند.»
پدر کیم نواک کارگر راه آهن و نسبت به کوچکترین دخترش سختگیر بود
آیا کیم نواک تعلق خاطری به کوهن داشت؟
«نه واقعا. اما از جنبه ایی داشتم. چون او فیلم‌های خوبی می‌ساخت. همیشه فیلم‌های خوب را برای من کنار می گذاشت.من در این مورد سپاسگزارم.»
فیلمهای خوب شامل فیلم «پیک نیک»(۱۹۵۵) می‌شود که او مقابل ویلیام هولدن ایفای نقش کرد.
سبک زندگی بازیگرها چیزی نبود که کیم نواک بخواهد .او با خودش اندیشیده بود شاعر یا نقاش شود.اما کار مدلینگ او را به غرب آمریکا رساند.
نواک می‌گوید:«همیشه زنی خجالتی بودم.»
او در دهه شصت پس از مرگ کوهن برای همیشه هالیوود را ترک کرد.