کتاب «چگونه فیلم کوتاه بسازیم»

پایگاه خبری نمانامه: «چگونه فیلم کوتاه بسازیم» تکنیک‌هایی درباره‌ی‌ ساخت و عرضه‌ی‌ فیلم کوتاه ارائه و به مسایلی اشاره می‌کند که اغلب، سازندگان فیلم کوتاه با آن دست به گریبانند. این کتاب در شش بخش و به‌صورت یک پکیج آموزشی جامع ارائه شده و برای افرادی که می‌خواهند وارد عرصه‌ی‌ فیلم‌سازی شوند کاربردی است.

بخش اول با عنوان «نگاهی کلی» از سه فصل تشکیل شده است. در این بخش پس از مقدمه‌ای بر نحوه‌ی ساختن فیلم کوتاه، با تاریخچه‌ی مختصر فیلم کوتاه آشنا می‌شویم و در انتها دوره‌های مختلف فیلم‌سازی در سراسر جهان معرفی می‌شوند. «ده فیلم کوتاهی که باید دید» از قسمت‌های جذاب این بخش است.

نویسنده در بخش دوم، «چه کسی چه کاری انجام می‌دهد»، نویسنده به ترتیب به شرح وظایف و نقش عوامل یک فیلم: فیلمنامه‌نویس، تهییه‌کننده، کارگردان، تدوینگر و امور مالی و پخش، در زمان ساخت می‌پردازد و با آوردن نمونه‌هایی در تاریخ سینما و ذکر نکته‌های کلیدی از زبان استادان این رشته‌ها، آشنایی و درک مناسبی از این عوامل و وظایفشان برای خواننده ایجاد می‌کند.

در بخش سوم، «ساختن فیلم کوتاه»، به‌صورت گام به گام با مراحل مختلف در ساخت فیلم آشنا می‌شویم. این مراحل عبارتند از: پیدا کردن و گرد آوردن تیم تولید، فیلم‌برداری در مکان‌های واقعی، انتخاب بازیگر، طراحی صدا، موسیقی فیلم و مرحله‌ی پس‌تولید و اتحادیه‌های صنفی. بخش چهارم گفتگوهایی است با دانیل مالوی و جک پیتزی، دو تن از سازندگان فیلم‌های کوتاه. بخش پنجم در بردارنده‌ی تجزیه و تحلیل فیلمنامه‌ی پنج فیلم کوتاه، شامل یک فیلم مدرن سوررآلیستی، یک فیلم ترسناک، یک فیلم جنایی، یک اثر کمدی، و یک اثر کاراگاهی به سبک فیلم نوآر است که بر اساس داستانی کوتاه نوشته شده است.

این فیلمنامه‌ها عبارتند از شکسته، کنترل صدا، ژ.م، اتاق شماره‌ی ۱۱ و گرتا می؛ یک اقتباس. بخش آخر این کتاب حاوی اطلاعات مفیدی در مورد جشنواره‌های سینمایی، پخش‌کنندگان فیلم کوتاه و پایگاه‌های اینترنتی در این زمینه‌ است. همچنین در این بخش واژه‌نامه‌ی اصطلاحات سینمایی نیز قرار گرفته است. گفتنی است در تمامی فصل‌های کتاب از عکس‌هایی مرتبط با موضوعات مورد بحث استفاده شده است.