کتاب «چشم سگ» نوشته عالیه عطایی

پایگاه خبری نمانامه: عالیه عطایی از نویسندگان صاحب نام افغانستانی است که سال‌هاست در تهران زندگی می‌کند. چشم سگ آخرین اثر منتشر شده از اوست که در اواخر سال ۱۳۹۸ توسط «نشر چشمه» منتشر شد.

«چشمِ سگ» مجموعه داستان تازه منتشر شده‌ «عالیه عطایی» نویسنده افغانستانی مقیم ایران است. این کتاب ۷ داستان دارد که خواندن هرکدامش جذابیت‌های خاص خود را دارد. به‌ خصوص وقتی تبحر نویسنده در آفرینش فضاهای متفاوت در قالب یک داستان و اشاره او به جزئیاتی که ما هر روز در زندگی روزمزه‌مان با آن‌ها روبه‌رو هستیم، باعث می‌شود که خواننده نه تنها در طول خواندن این کتاب خسته نشود، بلکه خود را به جای شخصیت‌های داستان تصور کند. قصه‌ بی‌پایان مهاجرت و رنج‌های زندگی یک انسان مهاجر در دنیای واقعی یکی از مهم‌ترین پایه‌های این کتاب است و نویسنده تقریبا در همه داستان‌های این کتاب به آن اشاره می‌کند.

شاید تصور آب خوردن یک «مارِ پیتون» از حوض یکی از پارک‌های تهران در دنیای واقعی دور از تصور باشد، اما عطایی با تکیه به استعداد و توانایی قلمش طوری این ماجرا را تعریف می‌کند تا باورپذیر باشد و شما در پارک‌های تهران در جست‌وجوی چنین اتفاقی باشید. جغرافیا در همه ۷ داستان این کتاب نقش مهمی دارد و شما مرتب بین تهران و بیرجند در سفر هستید، به استامبول سفر می‌کنید و اسم مشهد و هرات برایتان تکرار می‌شود.