کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» نوشته انیس دوویکتو

پایگاه خبری نمانامه: به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نشست نقد و بررسی کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» نوشته انیس دوویکتو که نگاهی به مستندهای شهید سید مرتضی آوینی دارد؛ جمعه، ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ هم‌زمان با سالروز تولد این شهید در باغ کتاب تهران برگزار می‌شود.

در این برنامه افزون بر نویسنده کتاب، مریم امینی (همسر شهید آوینی و سرویراستار و ناشر کتاب)، محمدمهدی شاکری (مترجم کتاب)، سید علی میرفتاح (روزنامه‌نگار و نویسنده) و محمدحسین مهدویان، کارگاردان سینما حضور خواهند داشت.

نشست نقد و بررسی کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» از ساعت ۱۸ و در باغ کتاب تهران واقع در اتوبان شهید حقانی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را به صورت لایو از طریق صفحه‌های اینستاگرام morezaavini.ir، farabi.cinema.foundation، baghe_ketab،  alimirfatahو mohammadhosein.mahdavian نیز مشاهده کنند.

کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستندهای شهید سید مرتضی آوینی، تألیف دکتر انیس دوویکتور استاد دانشگاه سوربن است. محمدمهدی شاکری مترجم و مریم امینی سرویراستار آن بوده‌اند و ترجمه و انتشار این کتاب در چارچوب همکاری بنیاد سینمایی فارابی، انتشارات واحه و انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران (ایفری) به انجام رسیده است.

«ایفری» سفارش ترجمه این کتاب را دو سال پیش انجام داد و پس از امضای قراردادی سه جانبه از سوی ایفری، بنیاد سینمایی فارابی و نشر واحه، برگردان به فارسی کتاب که توسط محمدمهدی شاکری به انجام رسیده بود، سرانجام در ماه‌های پایانی سال گذشته در قالب کتاب به چاپ رسید تا این اثر در آستانه بیستم فروردین ۹۹ (سالروز شهادت شهید سید مرتضی آوینی – روز هنر انقلاب اسلامی) ارائه شود.

در یادداشت ناشر کتاب آمده است: تصمیم به مشارکت نشر واحه در چاپ این کتاب از این جهت گرفته شد که شاید بتواند جای خالی پژوهش روش مند در زمینه آثار سینمایی و مکتوبات شهید آوینی را اندکی پر کند.

انیس دوویکتور نویسنده این کتاب متولد ۱۹۷۱ دانش آموخته کارشناسی علوم سیاسی تطبیقی و دکترای سیاست گذاری فرهنگی با موضوع سیاست گذاری سینمایی از نگاه جمهوری اسلامی ایران است. او مدرس دانشگاه آوینیون در مقطع کارشناسی ارشد بوده و از سال ۲۰۱۱ به بعد در بخش تاریخ سینما و تاریخ هنر در دانشگاه سوربن مشغول به تدریس است. انیس دوویکتور علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی و مشارکت در برپایی برنامه‌های فرهنگی مختلف، نگارش کتاب تصاویر رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی در سینما را به انجام رسانده است. کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» بخش‌هایی از این کتاب است که توسط نویسنده برای چاپ در ایران برگزیده شده است.

در پیش درآمد این کتاب آمده است: در تاریخ سینما به ندرت پیش آمده است که جنگی که در بیرون سالن‌های سینما روی می‌دهد در قالب فیلم داستانی روی پرده سینما برود. بدین ترتیب این مطالعه بافت محور به آن چشم انداز سینمایی می‌پردازد که «اثر» مرتصی آوینی در آن جای خواهد گرفت. این کتاب می کوشد تا پژوهش در محتوای این فیلم‌ها و با نظرداشت شرایط ساخت آنها از زمان تصویربرداری تا تفسیر بافاصله از رویداد، نشان دهد چگونه این فیلم‌ها منبعی گران بها برای مشارکت در تاریخ نگاری این جنگ و تاریخ جهانی سینمای جنگ محسوب می‌شوند.