کتاب «رضایت و خشنودی خداوند» به قلم استاد محمد مسعود بهمنی

پایگاه خبری نمانامه: این کتاب در دو فصل به چاپ رسیده است. فصل اول با عنوان رضایت و خشنودی خداوند در قرآن کریم در ۲۸ موضوع کلی از آیات قرآن تقسیم بندی گردیده است و در فصل دوم رضایت و خشنودی خداوند در سخنان بزرگان با استفاده از سخنان ائمه اطهار و بزرگان و فلاسفه و دانشمندان به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات آوای اندیشه با قیمت ۲۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۸ چاب گردیده است. مولفین کتاب جناب آقای محمد مسعود بهمنی و سرکار خانم رضوانه بهمنی می باشند.

در این کتاب آمده است که خشنودی به معنای خرسندی و شادمانی می‌باشد و رضا به معنای راضی شدن و رضایت دادن است و رضوان به معنای خشنود شدن و بهشت و نگهبان بهشت است. در این کتاب رضایت و خشنودی خداوند در آیات قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار و بزرگان مورد بررسی قرار دادیم.

پاداش رضایت خداوند به بندگانش بهشت است که از نعمتهای ابدی آن برخوردار می‌شوند و از بهشت مهمتر رضایت و خشنودی خداوند از بنده است که در این رابطه عاشق و معشوقی همان طور که خداوند از بنده راضی و خشنود است بنده نیز از خداوند و خالق خود خشنود و راضی است و آن فوز عظیم و سعادت بزرگ است که قرآن از آن نام بره است. نعمت رضایت یکی از بهترین نعمتهای خداوند است که برای احساس خوشبختی به بندگانش عنایت فرموده . مقام رضا یعنی خشنودی بنده از حق تعالی و اراده او و مقدرات او، که مقامی بسیار والا و بلند است و برای رسیدن به آن باید بسیار تلاش کرد و زحمت کشید، سالک تمامی اعمال و رفتار و گفتار خویش را برای رضای خدا انجام می‌دهد و با ترک محرمات و انجام مستحبات و ترک مکروهات به وادی عشق و محبت حق وارد می‌شود و از محبان و محبوبین درگاه الهی قرار می‌گیرد. متضاد کلمه رضایت و خشنودی خداوند سخط و خشم خداوند است که آن کافران و منافقان و مشرکان به عذاب و جهنم وعده داده شده‌اند.

در قرآن کریم حدود ۷۳ بار از مشتقات رضی – رضوان- رضیت – ارتضی– مرضیه – راضیه – مرضات و… استفاده شده است که به تفکیک با موضوع بندی جداگانه این واژه بیشتر بررسی گردید، و سخنان ائمه اطهار و بزرگان در رابطه با رضایت خداوند و خشنودی ایشان در احادیث و شعر و نثر بیان گردیده است که انشاء‌ا… مورد استفاده و صالحات باقیات برای ما و شما خوانندگان عزیز باشد.