کتاب «خدایا… خدایا!» تازه‌ترین و آخرین اثر تألیف سوسن طاقدیس

پایگاه خبری نمانامه: کتاب «خدایا… خدایا!» تازه‌ترین و آخرین اثر تألیف و منتشر شده از مرحوم سوسن طاقدیس نویسنده فقید کودکان و نوجوانان ایران است که در اردیبهشت‌ماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.
مرحوم طاقدیس که در سرایش شعر و نیز داستان‌نویسی برای کودکان در زمره نویسندگان با سابقه به شمار می‌رفت در این کتاب خود مضمونی زیبا و نیایش‌گونه برای مخاطبان خود انتخاب کرده است و از زبان آنها و در قالب دعا با پروردگار به سخن پرداخته است.

این کتاب شامل ده نیایش است که در آن کودکان با زبان و اندیشه و در دنیای خود با پروردگار خود به سخن گفتن پرداخته‌اند و از خواسته‌ها و نیازهایشان از دریچه ذهن خویش توجه نشان داده‌اند.

این کتاب از سویی تلاشی بوده برای روایت داستانی برای کودکان از زبان خودشان که توأم با صمیمت ویژه‌ای است و شکلی تازه و نو از خداشناسی را برای آنها رقم می‌زند و از سوی دیگر تمرینی است برای نویسندگی و انشا برای مخاطبان دبستانی تا با سبک نوشتاری نیایش و راه آن آشنا شوند.

این کتاب در سه مجلد در دست تولید قرار دارد که برای گروه‌های سنی هشت تا ده سال قابل استفاده خواهد بود و کتاب حاضر نخستین مجلد از آن به شمار می‌رود.

آنچه طاقدیس در این کتاب رقم زده است آموختن مضامینی عالی و روحانی و نیز اجتماعی به مخاطبان خود در قالب نیایش و شعر است. او در واقع سعی کرده با این ابزار آنها را با برخی از مهمترین و عالی‌ترین مضامین و مفاهیمی که در زندگی فردی و اجتماعی خود با آن سروکار دارند آشنا کند و از این منظر در کنار پاسخ‌هایی که به سوالات آنها درباره این موضوعات ارائه می‌کند، مفاهیمی تازه و سوالاتی تازه را نیز برای آنها ایجاد کند که پاسخ به آنها رفته رفته در کتاب‌های بعدی مجموعه جای می‌گیرد.

طاقدیس در مقدمه کوتاهی که بر این کتاب نوشته است درباره شکل‌گیری این اثر و تألیف آن می‌نویسد: «خدایا… وقتی می‌خواستم این کتاب را بنویسیم از تو خواستم کمکم کنی، گفتم تا حالا هیچ‌کس برای بچه‌های به این کوچکی کتاب دعا ننوشته یا اگر نوشته من نخوانده‌ام، خدایا به من کمک کن تا بتوانم حرف‌های خوبی بنویسم. گفتم هیچ‌کس نیست که مرا راهنمایی کند و بگوید چه بنویسم و چطوری بنویسم، دعا کردم خدایا یک نفر را سر راهم قرار بده تا مرا راهنمایی کند.»

این کتاب با تصویرگری‌های جذابی از سارا کثیری نیز همراه است که در آن سعی داشته با ترکیب فرم بندی پویا و رنگ‌های گرم، نوعی خیال‌انگیزی خاص برای مخاطبان کتاب به ارمغان آورده شود.