کتاب «حیاط نفرین شده» بهترین اثر ایووآندریچ

نمانامه: کتاب «حیاط نفرین‌شده» به قلم ایووآندریچ، برنده جایزه نوبل ادبیات با ترجمه سیدمیثم میرهادی منتشر شد. ترجمه کتاب برنده جایزه نوبل ادبیات در بازار ایران/ «حیاط نفرین شده» بهترین اثر ایووآندریچ است. ایووآندریچ، معروف‌ترین نویسنده اهل بالکان و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۱ است.

بسیاری از اهالی ادبیات با وجود اینکه ایووآندریچ با رمان «پلی بر روی رودخانه درینا» در دنیا شناخته شده است، «حیاط نفرین‌شده» را بهترین اثر وی می‌دانند.

این اثر، نثری خاص و منحصر‌به فرد که نماینده‌ای شاخص از ادبیات شکوهمند اروپای شرقی در قرن بیستم است را در خود داراست و روایتی تاریخی برای تمام قرون و مخاطبانی دارد که حتی سال‌ها بعد از وفات نویسنده به دنیا آمده‌اند.

نوشته‌های آندریچ عمدتا با دوره زمانی تسلط عثمانی بر منطقه بالکان و بوسنی و هرزگوین مرتبط است و در این رمان نیز روایتی از زندگی و زمانه یک زندانی در یک زندان تحت کنترل حکومت عثمانی در واپسین سال‌های آن روایت می‌شود.

آندریچ، نویسنده این اثر، نهم اکتبر سال ۱۸۹۲ در منطقه دولاتس در نزدیکی شهر تراونیک در مرکز بوسنی و هرزگوین که در آن زمان بخشی از امپراتوری اتریش- مجار بود، از پدر و مادری کروات به دنیا آمد.

وی در سال ۱۹۲۴ با درجه دکتری در تاریخ و ادبیات از دانشگاه گراتس فارغ‌التحصیل شد. این نویسنده مدتی در نمایندگی سیاسی یوگسلاوی در بریتانیا مشغول به کار بود و در سال ۱۹۳۹ به عنوان سفیر یوگسلاوی در آلمان عازم ماموریت شد، ماموریتی که دو سال بعد، در پی حمله ارتش آلمان نازیبه یوگسلاوی به پایان رسید.

آندریچ که خود را به بلگراد تحت اشغال رسانیده بود در تمام طول جنگ به زندگی در سکوت در منزل یکی از دوستانش بسنده کرد و در همین دوران بود که اثر معروف خود، «پلی بر روی رودخانه درینا» را نوشت، اثری که در سال ۱۹۶۱ برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«و این جا پایان است. دیگر چیزی نیست. تنها قبری است در میان قبرهای پراکنده نامرئی، گم‌شده مانند دانه‌های برف، در برف بلند مرتفعی که مانند اقیانوس پخش می‌شود و همه‌چیز را تبدیل می‌کند به صحرایی سرد و بی‌نام و نشان. دیگر نه قصه‌ای است و نه روایتی. انگار که دیگر دنیایی نیست که ارزش تماشاکردن و قدم زدن و نفس کشیدن را داشته باشد. نه بدی‌های آدم‌ها و نه امید و نه مقاومتی که همیشه در تعقیب اوست. هیچ چیز نیست. فقط برف و واقعیتی ساده که آدمی می‌میرد و به خاک سپرده می‌شود.»

انتشارات «کتاب تداعی» «حیاط نفرین شده» را با ترجمه سیدمیثم میرهادی در ۱۳۲ صفحه و بهای ۷۴ هزار تومان عرضه کرده است.