کتاب «تربیت کوروش» نوشته گزنفون ترجمه شد

 

پایگاه خبری نمانامه: کتاب تربیت کوروش نوشته «گزنفون» فیلسوف و مورخ یونانی توسط محمود عبداللهی ترجمه و با مقدمه پروفسور سیدحسن امین فیلسوف و ادیب ایرانی منتشر و روانه بازار نشر گردید.

بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی معتقد هستند که هدف گزنفون از نگارش این کتاب این بود که به اشراف یونانی بیاموزد که چگونه فرزندان خود را تربیت کنند. «کوروش نامه» را می‌توان شبیه به کتاب‌هایی دانست که بعدها در ایران نوشته ‌شد و به نام «سیاست نامه» شهرت پیدا کرد.

برجسته‌ترین قسمت کتاب که هدف نویسنده نیز بر آن استوار بوده، بخش ابرپهلوانان است و ایده آن به عنوان انسان آرمانی می‌تواند درس‌هایی را به خواننده آموزش دهد.
گزنفون در «کورش نامه» می‌گوید که کوروش فرمانروایی بود که بسیاری از مردم تابعش، او را ندیده بودند اما به او وفادار بودند. این سخن گزنفون اهمیت دارد و نشان می‌دهد که شیوه حکومت کوروش با شاهان و فرمانروایان پیش از او چه تفاوتی داشته است.

هنگامی که صحبت از کوروش و دودمان هخامنشی می‌شود، معمولا همه ما تصویری در ذهنمان پدیدار می‌شود که ماهیت اساطیری دارد و به صورت یک مفهوم کلی و منسجم تبلور پیدا می‌کند. ما با تاریخ هخامنشیان به صورت یک تاریخ ستایشگرانه برخورد می‌کنیم. این امر، طبیعی هم هست. چون بخش مهمی از سابقه تاریخی ایرانی، به همین دوران هخامنشی و شخص کوروش بازمی‌گردد.
کوروش یک چهره و شخصیت تاریخی تاثیرگزار است. شخصیت‌های تاریخی بدان سبب چهره‌هایی تاریخی محسوب می‌شوند که تاثیری جدی بر دوره خود و جامعه اطرافشان می‌گذارند. شکی نیست که چنگیز، تیمور و هیتلر، شخصیت‌هایی تاریخی‌اند. آن‌ها توانستند در حوزه قدرت بر مردم پیرامون خود تاثیر بگذارند.
ظهور دولت هخامنشی خود یک رکورد غیر عادی است اما دوام آن یک شگفتی بزرگتر است. بخاطر همین است که می‌گوییم تسخیر چنان قلمرویی، آن هم فقط در طی پانزده سال، امری تکان دهنده و عجیب است. شگفت‌تر این که او توانست قلمرو گسترده خود را سازماندهی کند.
دوران کوروش یک گذار جدی در عرصه سیاسی است، چون او سیاستمدار و دولتمداری برجسته بود. حکومت او نیز برخلاف حکومت وحشت‌آور و خونریز آشور و بابل بود. کوروش پیش از آن که یک سازمانده اجتماعی و یک انسان با اخلاق باشد، کسی است که شیوه ارتباطی تازه انسانی را پیشنهاد و تثبیت کرد، هنر او نیز متحد کردن مردمان گوناگون بود. در تاریخ دنیای قدیم تعداد کمی می‌شناسیم که قبل و بعدشان دوران متفاوتی باشد. یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها کوروش هخامنشی است.