کتاب «بررسی پوشاک مردم سیستان و بلوچستان» منتشر شد

 

پایگاه خبری نمانامه: کتاب بررسی پوشاک مردم سیستان و بلوچستان توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این مجموعه حاصل تلاش بی‌وقفه هیأت سه نفره شامل فرزاد فروزانفر،مهرالزمان نوبان و شهین برهان زهی است که در نتیجه پژوهش‌های میدانی فراهم آمده است.
این کتاب در ۹فصل به همراه تصاویر زیبا در خصوص فرهنگ و پوشش مردم سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است .
آشنایی با استان سیستان و بلوچستان،بررسی‌های تاریخی سیستان و بلوچستان، پوشاک سیستان، پوشاک سرحد، پوشاک مکران، هنر سوزن‌دوزی، تنوع رنگ، واژه‌های پوشاک و روش دوخت و الگوی لباس‌های سنتی سرفصل‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.
در فصل ششم از این کتاب می‌خوانیم:سوزن‌دوزی هنری است که در میان اقوام و طوایف جهان به گونه‌های متفاوت به چشم می خورد … آنچه مسلم است تکنیک کار سوزن‌دوزی در کشورهای شرقی و آسیایی با کشورهای غربی تفاوت بسیار دارد .
این تفاوتها بیشتر در ارتباط با حاشیه دوزی‌ها و نقش مایه‌ها است که در قوم و طایفه به گونه‌ای سنتی معمول بوده و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است.
یکی از زیباترین و غنی‌ترین سوزن دوزی‌های ایران به منطقه سیستان و بلوچستان اختصاص دارد .سوزن دوزی، هنر زنان و دختران بلوچی است که به گونه‌ای هنرمندانه در زمان فراغت بدان می‌پردازند.