چه کسی ‌فیلم کرونا را ‌می‌سازد؟

پایگاه خبری نمانامه: محمدحسین مهدویان، مصطفی کیایی و مجید مجیدی از جمله کارگردان‌هایی هستند که می‌توانند با تمرکز روی جنبه‌های مختلف شیوع کرونا، فیلمی در این‌باره بسازند. بعد از وقوع هر حادثه مهم تاریخی یا بلایای طبیعی معمولا کارگردان‌های دنیا آستین بالا می‌زنند و برای نمایش ابعاد گسترده‌ آن دست به ساخت اثری سینمایی می‌زنند.اما کدام یکی از کارگردان‌های ایرانی می‌توانند بهترین فیلم را با این سوژه بسازند؟

محمدحسین مهدویان با ساخت مستند «آخرین روزهای زمستان» و فیلم‌های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز۲: رد خون» و البته «درخت گردو» ثابت کرده کارگردانی است که تسلط فراوانی در بازسازی وقایع مهم دارد.

حالا به نظر می‌رسد مهدویان از جمله کارگردان‌هایی است که می‌تواند واقعیت این روزهای جامعه و هراسی که در دل مردم وجود دارد و فعالیت‌های مختلف مسئولان و پزشکان و وضعیت بیمارستان‌ها و … را به تصویر بکشد. البته طبیعتا باید مدتی طولانی از این واقعه بگذرد و واقعیت خیلی از موارد روشن شود تا بتواند به عنوان یک اثر سینمایی دست به ساخت آن بزند.

مصطفی کیایی بلافاصله بعد از حادثه‌ آتش‌سوزی پلاسکو،اعلام کرد که قصد دارد فیلمی با موضوع این حادثه بسازد. او خیلی زود دست به کار تولید «چهارراه استانبول» زد و از این جهت می‌توان نامش را جزو فهرست کارگردان‌های علاقه‌مند به ساخت فیلم براساس حوادث مختلف به حساب آورد.

گرچه فیلم «چهارراه استانبول» جزو آثار قابل قبول این کارگردان نبود و آنطور که باید در نمایش گستردگی این واقعه و هراس عمومی جامعه چندان موفق عمل نکرد اما کیایی با پیوند زدن این حادثه به زندگی دو جوان هیجان فراوانی ایجاد کرد.از همه مهم‌تر اینکه تصویری از تلاش شبانه‌روزی و جانفشانی ماموران آتش‌نشانی در این حادثه به نمایش گذاشت و از تلاش‌های آنها قدردانی کرد.

البته طبیعتا آتش‌سوزی پلاسکو با وضعیت فعلی جامعه ما متفاوت است و ساخت فیلم درباره‌ کرونا نیاز به بررسی جامع‌تر و همه‌جانبه‌تر دارد.

مجید مجیدی معمولا سوژه‌ فیلم‌هایش را از میان اقشار آسیب‌پذیر جامعه انتخاب می‌کند اما اگر به خاطر داشته باشید فیلم «بدوک» را براساس واقعیت‌هایی درباره محرومیت‌های جنوب شرق کشور و تاثیری که روی زندگی مردم گذاشته است ساخت و به خاطر سوژه‌ جسورانه‌ای که داشت دچار چالشی اساسی شد. مجیدی به خوبی می‌داند چطور می‌توان از دل یک واقعه مهم و تلخ، داستانی جذاب درباره‌ نوجوانان بیرون بکشد و با جزئیات فراوان اثرپذیری این قشر از وقایع را به تصویر بکشد