چرا مردم به سینما نمی‌روند؟!

به قلم: جبار آذین

نمانامه: چرا مردم به سینما و تاتر نمی روند، این پرسش مدیران امور هنری و هنرمندان است. پرسش دیگر اینکه، چرا مردم به تماشای فیلم ها و سریال‌های تلویزیون نمی‌نشینند و چه عواملی و مسائلی سبب ریزش مخاطبان سینما، سیما و آثار هنری شده است. پاسخ سووال‌های مطرح شده را از دیدگاه منقدانه و کارشناسانه باطرح یک پرسش اساسی و پاسخ آن می‌توان ارائه کرد و اینکه چرا مردم باید به سینما و تاتر و تماشای آثار هنری بروند و یا از برنامه ها و فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون استقبال کنند؟

مردمی که هیچ نشانی از زندگی، مسائل، مشکلات و دغدغه‌های خود در فیلم‌ها و سریال ها و نمایش ها نمی بینند و هیچ اثر شادی بخش و امید آفرین و حتی سرگرم‌کننده سالم و فرهنگساز تولید نمی‌شود، دلیلی برای استقبال از تولیدات فرهنگی و هنری ندارند و اساساً دغدغه مردم، سینما و تاتر و موسیقی و… نیست، دغدغه آنها ناداری، تنگدستی و گرانی، اجاره خانه و فقر و فساد و هزینه‌های تحصیل فرزندان و شرمندگی مردان خانواده به دلیل دست خالی از خانواده است.

مدیران سیاسی فرهنگ و هنر کشورکه در کره دیگر زندگی می‌کنند و با مردم و مشکلات آنها بیگانه‌اند و خود و دیگر مسوولان، طی سالها برای سامان‌یابی زندگی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مردم، اقدامی نکرده‌اند که اگر کرده بودند، حال و روز مردم این گونه نبود، چطور به خود اجازه می‌دهند که از مردم بخواهند، خود و زندگی و مشکلاتشان را فراموش کنند و برای تفریح، تفنن و سرگرمی باجیب خالی به سینما و تاتر و … بروند.

آن عده‌ای هم که در کنج‌های سالن‌های سینما و تاتر به چشم می‌خورند، از سه حالت خارج نیستند؛

  • یک؛ بیش از نیاز و مخارج معمول زندگی پول دارند.
  • دو؛ دنبال جای خلوت می‌گردند.
  • و سه؛ جای خواب ندارند!

افزون بر این‌ها، مردم به تماشای کدام فیلم‌های ارزنده و جذاب و با محتوا که وجود خارجی ندارند و کدام سینما‌های مجهز و غیر تعطیل و سینما‌هایی که به دلیل ورشکستگی در شرف تغییر کاربری‌اند، بروند؟ یا کدام نمایش ایرانی خوب و قوی را تماشاکنند و… از آن سوهم، پیوسته گفته می‌شود که مردم به سمت و سوی ماهواره‌های خارجی نروند و از برنامه‌های صدا و سیما استفاده کنند.

مردم، پای کدام فیلم‌ها، برنامه‌ها وسریال‌ها بنشینند، باز در سال‌های نچندان دور، جوزانی، عیاری، عطاران، مدیری، صحت و…. آثاری می‌ساختند که بیننده داشتند، ولی پای آنها را هم که از تلویزیون بریدند. آیا گرایش گروه‌هایی از مردم به برنامه‌های ماهواره هابه دلیل قوی، پرمحتوا و زیبایی آن ها است، نه! ماهواره بین‌ها خود نیز می دانند که این چنین نیست، علت آن است که آثار مناسب ودیدنی و شایسته در سینما و تلویزیون وجود ندارد که مانع ماهواره بینی آن‌ها شود. در هرحال، پاسخ اینکه چرا مردم به سینما و تاتر و … نمی‌ روند، واضح و روشن است. مسوولان و اداره‌کنندگان فرهنگ و هنر و سینما و صدا و سیما، صاحب دانش و تخصص و تعهد هنری و رسانه‌ای و اجتماعی لازم نیستند؛ فرهنگ و هنر به دو تکه؛ فرهنگ و هنر رسمی و سفارشی، و ملی و مردمی تقسیم شده است؛ هنرمندان حرفه‌ای خانه نشین شده‌اند و مردم برای خالی نماندن سفره‌هایشان به دنبال نان هستند!