چرا «ژانر طنز» در جشنواره فیلم فجر جایگاهی ندارد؟

نمانامه: کارگردان فیلم «شادروان» توجه به فیلم‌ها توسط داوران ادوار جشنواره فیلم فجر را ریل گذاری سال آینده برای تشویق جوانان فیلمساز عنوان کرد و گفت: کمدی یک ژانر دارای ویژگی‌های خاص است اما متاسفانه در جشنواره به آن توجه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از روابط عمومی حوزه هنری، برنامه نور، صدا، دوربین، خنده روز دوشنبه -۲۳ اسفندماه با بررسی و نمایش فیلم سینمایی شادروان به همت دفتر طنز حوزه هنری در تالار سوره با حضور حسین نمازی کارگردان و عباس نادران تهیه کننده فیلم برگزار شد.

حسین نمازی پس از پخش این فیلم در مورد دلایل ساخت این اثر سینمایی، گفت: در سایتی به‌دنبال یک مسئله حقوقی بودم که آقایی سوال حقوقی مطرح کرده و گفته بود: وقتی پدرم مُرد، برای ترخیص جنازه رفتیم که متوجه فرزند دیگر پدرم شدیم. برای اینکه کارمان راه بیافتد، یک شناسنامه به نام خواهرمان برای زن‌داداش‌مان گرفتیم. حالا او شناسنامه را گرفته و روی آن یارانه می‌گیرد و به ما هم نمی‌دهد! دعوای حقوقی این خانواده بر سر ماهی ۴۵ هزار تومان یارانه بود.

وی افزود: اول می‌خواستم همین سوژه را کار کنم اما فکر کردم چه کسی باور دارد که یک خانواده بخاطر ۴۵ هزار تومان به دعوای حقوقی رسیده باشند! در نهایت قصه دیگری را  از همان موقعیت خلق کرده و قصه‌ را برای طبقه متوسط نوشتم.

نمازی افزود: احساس کردم آپارتمان فضاهای قشنگی به من نمی‌دهد، باید به پایین شهر بروم که خانه‌ها می‌تواند بزرگ‌تر باشد. به همین راحتی قصه فیلم شکل گرفت.

کارگردان فیلم شادروان در ادامه با اشاره به یادداشتی که در مورد این فیلم در طول جشنواره فجر نوشته بود، توضیح داد: کمدی یک ژانر و دارای ویژگی‌های خاص است اما متاسفانه در جشنواره به آن توجه نمی‌شود؛ فیلم هایی که مورد توجه داوران هر دوره از جشنواره می‌شود ریل گذاری برای سال آینده داشته و جوانان فیلمساز را تشویق به آن گونه نگاه به سینما در جشنواره فجر می‌کنند به همین دلیل در آن یادداشت تاکید کردم که به جای نگاه یک کمدی صرف به شادروان جدی نگاه کنید.

نمازی در مورد انتخاب بازیگران این فلیم نیز گفت: انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی برای چنین نقش هایی از نظر خیلی ها شاید انتخاب چندم می‌توانست باشد اما برای پرهیز از کلیشه های معمول و متفاوت از آنچه آن بازیگران در ذهن مردم مانده بود ما ریسک کردیم و اینگونه انتخاب کردیم.

مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت

تهیه‌کننده فیلم شادوران نیز در این نشست با تاکید براینکه طبقه اجتماعی شادروان عزتمند هستند و مسئله مالی را حاضر نیستند مهمانان متوجه شوند، گفت: دلیل انتخاب این طبقه اجتماعی مشخص است که مالکیت این موضوع با این طبقه است و در منطقه پارک وی چنین رویدادهایی از جمله مسائل مالی چند روز آی سی یو مطرح نیست.

عباس نادران با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت کمدی سالم، تصریح کرد: این مهم عملی نشده است با این حال حوزه هنری در دور تازه مدیریتی خود با همکاری بنیاد سینمایی فارابی دوباره به دنیای پویایی سینمایی خود در حال بازگشت است همین رویکرد تازه این حوزه را با هجمه‌ای از انتقادها مواجه کرده اما با تمام فشارها پشتیبان ما بوده است.

وی در مورد اکران عمومی شادروان گفت: از چهارشنبه اکران نوروزی «شادروان» آغاز خواهد شد؛ البته مردم ما در مواجه با سینما غیر قابل پیش بینی هستند و باید منتظر بمانیم تا رفتار مخاطب بر اساس عوامل تاثیرگذار روی آن را شاهد باشیم.

نادران در پاسخ به یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت: تک تک رویدادهای شادروان یا به عینه دیده بودیم و یا برای عزیزان نزدیک خودمان اتفاق افتاده بود.

وی افزود: مفهوم خانواده برای ما موضوعیت داشت بدین منظور شادروان حرف درشتش این بود که هیچ فردی حق ندارد به جرم حیب بر بودن یکی از اعضای خانواده آن را اخراج کند.

به گفته وی، شادروان نمایی از کلیت جامعه امروز ما است که متاسفانه هربار کسی اعتراض به شرایط آن می‌کند به سادگی به او می‌گویند « دوست نداری برو از ایران» اما ما همه یک خانواده ایم و باید به هر شکلی کنار هم بمانیم و ادامه دهیم.

نادران در پاسخ به یکی دیگر از مخاطبان این فیلم مبنی بر هزینه ساخت این فیلم گفت: لوکیشن های این فیلم از آن کوچه خانواده قصه فیلم تماما دکور ساخته های ما بود. کوچه مشاهده شده در این فیلم از مغازه های آن تا حیاط و اجزای داخل ساختمان خانه همگی دکور بود.

وی در پایان در مورد لوکیشن فیلم هم گفت: ساختمان خانه فیلم، بنایی مخروبه در احمدآباد مستوفی بود که صاحبش در آنجا مرغ و خروس و دام نگه داری می‌کرد که برای فیلم آن را اجاره کردیم.

منبع: ایرنا