«پروین بابی» اولین ستاره زن سینمای هند

پایگاه خبری نمانامه: پروین بابی اولین ستاره زن سینمای هند بود که تصویرش روی جلد مجله تایم منتشر شد. حضور پروین بابی در سینما کوتاه و مرگی تراژیکی داشت. زندگی او دوبار دستمایه دو فیلم هندی در دهه هشتاد و سال های دو هزار شد. او در دوران بازیگری در فیلم‌های تجاری ایفای نقش کرد و جادوی حضورش روی پرده کنار آمیتاب باچان در فیلم‌های «دیوار»؛«امر اکبر آنتونی» و «شان» شکل گرفت.او در مجموع در دوازده فیلم مقابل آمیتاب باچان ظاهر شد که نه فیلم موفقیت تجاری درپی داشتند. این دو تا مدتها زوج هنری بودند. پروین بابی اما مقابل ستارگان دیگر آن زمانه مانند درمندرا، راجش خانا،جی‌تندرا نیز حضور پیدا می کرد. چهره مدرن و غربی بابی برای فیلم‌های اواخر دهه هفتاد که رفته رفته رنگ و بوی غربی‌تری به خود می‌گرفتند. غنیمت بود. رقیب او در آن دوران زینت امان بود که با فیلمسازانی مانند راج کاپور همکاری کرده بود و تا پیش از ظهور پروین بابی زوج هنری مقابل آمیتاب باچان محسوب می شد. پروین بابی هرچه در زندگی حرفه‌ای موفقیت‌های بیشتری بدست می آورد اما در زندگی شخصی ناموفق بود.
پروین بابی به طایفه پشتون و بابی تعلق داشت که در ایالت گوجرات ساکن بودند. او متولد چهارم آوریل ۱۹۴۹ بود. پدرش والی بود. پدر پروین برای نواب جوناگاراه به عنوان وزیر خدمت می کرد. پس از استقلال هند شرایط اقتصادی این طایفه بهم خورد. پروین بابی جوان تحت شرایط بهتری بزرگ شد در احمد آباد به دبیرستان رفت و در کالج ادبیات انگلیسی خواند و در دوران کالج به دنیای مد پیوست.
کارگردانی به نام بی. آر ایشارا که تخصصش معرفی چهره های نو به سینما بود پروین بابی را اولین بار در فیلم Charithra. مقابل یک بازیکن کریکت قرار داد. این فیلم شکست خورد همینطور فیلم دوم پروین بابی. Charithra با وجودی که شکست تجاری خورد اما توجه صنعت سینمای بالیوود را به پروین بابی جلب کرد.به خصوص در ترانه‌هایی که در فیلم اجرا کرده بود. پروین با «دیوار» مقابل آمیتاب باچان نه تنها به شهرت زیادی دست پیدا کرد بلکه تصویر زن در سینمای هند را شکست. او در این فیلم نقش زنی را داشت که سیگار می کشید مدرن بود و کار می کرد.در واقع می توان خصوصیات تصویر پروین بابی در «دیوار» را در فیلم‌های بعدی او نیز جستجو کرد. او نقش زنی را در تندباد حوادث بازی می کرد که تلاش می کند تارو پود سنتهای قدیمی را از خود بزداید.
با وجودی که او نقش قهرمان زنان را مقابل ستارگان آن دوران ایفا می کرد اما با خودش به نقش ها ویژگی جسارت ، شکوه و اعتماد به نفس خاصی را می آورد.او در نقش های کمدی نیز خوب بود. به عنوان مثال درسکانس مشهور «کالیا» تخم مرغ را اتفاقی روی پیشانی اش می شکند. وقتی بعدها در مصاحبه ای از او پرسیدند چطور تا این حد آسان و راحت این سکانس را بازی کرد ؟ با خنده پاسخ داد این را از کمدی‌های هالیوودی آموخته بود.
پروین بابی به بیماری پارانوئید اسکیزوفرنی مبتلا شد. رفته رفته پیشنهاد کاری او کم شد. و منزوی شد.او سال ۱۹۸۹ به هند برگشت.او تعهداتی که قبلا در زمینه سینما امضا کرده بود انجام داد. آخرین فیلمی از او که رنگ پرده را به خود دید سال ۱۹۹۰ به نمایش درآمد. پروین بابی علاوه بر بیماری اسکیزوفرنی به بیماری دیابت هم مبتلا شده بود ماهش بهات رابطه خود با پروین بابی را در فیلمی به نام «آرت»(معنی) به بازی شابنا آزمی و اسمیتا پاتیل به فیلم تبدیل کرد. پروین بابی از دیدن رابطه خودش روی پرده ضربه سختی خورد.
او پس از رهایی از سینما به طراحی داخلی هتل‌ها رو آورد. نقاشی می‌کرد و کتاب می‌خواند او روز بیستم ژانویه سال ۲۰۰۵ در خانه اش تنها در محله جوهو شهر مومبایی در سن ۵۵ سالگی درگذشت. سه روز بعد جسد او۵ را همسایه ها با کمک پلیس پیدا کردند. .پروین بابی که فرزندی از خود نداشت وصیت کرده بود هشتاد درصد ازاموالش به خیریه تعلق بگیرد که زنان و کودکان فقیر طایفه‌اش را تحت پوشش دارند. او روز بیستم ژانویه سال ۲۰۰۵ در خانه اش تنها در محله جوهو شهر مومبایی در سن ۵۵ سالگی درگذشت.

در مراسم تدفینش هیچ کدام از همکاران سابق او شرکت نداشتند جز دنی دنزگوپتا. او در قبرستان مسلمانان مومبایی به خاک سپرده شد. پروین بابی کمترین حس همدلی و حمایت را از همکارانش در سینما دید وقتی که بیشترین نیاز به حمایت داشت. او وقتی اعتمادش را به دنیا از دست داد، دنیا نیز او را به حال خود رها کرد. این داستان تراژیک ستاره زن سینمایی است که روزگاری محبوبیت داشت.