پخش فیلم «مارمولک» همزمان با خانه‌نشینی اجباری!

پایگاه خبری نمانامه: همزمان با خانه‌نشینی اجباری، وزارت ارشاد تصمیم به اجرای طرح «توزیع روزی یک فیلم» گرفته است. جالب‌ترین نام در این طرح فیلم مارمولک است که از سال ۸۲ توقیف شده. یکی از بهترین تصمیم‌های وزارت ارشاد توزیع انبوه فیلم در شبکه خانگی است. چه بسا اگر شرایط عادی بود این فیلم بعد از ۱۶سال همچنان در محاق می‌ماند. با این حال تصمیم ارشاد بر انتشار نسخه خانگی این فیلم است. بر مارمولک در این سال‌ها چه گذشته؟
.
◾️ایده خاص
قشر روحانی تا سال‌ها سهمی کوچک از فیلم و سریال‌ها داشتند تا اینکه منوچهر محمدی ایده «زیر نور ماه» را مطرح کرد و کارگردانی آن را به سید رضا میرکریمی سپرد. کمی بعد این تهیه‌کننده تصمیم گرفت حرف‌هایی را با زبان طنز بیان کند و سال ۱۳۸۲ کمال تبریزی پشت دوربین فیلم «مارمولک» ایستاد.

از حاتمی کیا به تبریزی◾️
آنطور که منوچهر محمدی می‌گوید ابتدا تصمیم داشته است از سید‌رضا میرکریمی به عنوان کارگردان مارمولک استفاده کند. او با این استدلال که یک بار با زیر نور ماه فیلمی درباره روحانیت ساخته است امتناع می‌کند. محمدی سراغ ابراهیم حاتمی‌کیا می‌رود. او مدتی بعد اعلام می‌کند با سوژه نتوانسته ارتباط برقرار کند. در نهایت کمال تبریزی پشت دوربین می‌ایستد. به گفته محمدی فیلمنامه بارها چکش می‌خورد تا این نسخه نهایی می‌شود. تبریزی هم گفته است گزینه اصلی او برای نقش رضا مارمولک پرستویی بوده اما به رضا کیانیان هم فکر می‌کرده است.

استقبال بالا و توقیف◾️
فیلم «مارمولک» ابتدا در دوبی به نمایش درآمد و بلیت‌های آن در هفته اول به سرعت پیش‌فروش شد. این فیلم اردیبهشت ماه در تهران و چند شهر کشور روی پرده رفت و با استقبال بالا مواجه شد طوری که در سه روز اول ۱۰۰میلیون تومان فروخت. قرار بود «مارمولک» جزو فیلم‌های اکران نوروزی باشد اما حساسیت‌ها مسئولان سینمایی را مجبور به تاخیر در اکران کرد. فیلم اردیبهشت سال ۸۳ به پرده آمد. فیلم در مشهد تنها یک روز فرصت نمایش پیدا کرد و به تدریج در دیگر شهرهایی که اکران شده بود از پرده پایین آمد. نسخه غیرقانونی آن کمی بعد دست‌به‌دست چرخید و اعتراض تهیه‌کننده هم چاره ساز نبود.
.
◾️سریال ترکی مارمولک
سال پیش کمال تبریزی گفت ترکیه بر اساس مارمولک یک سریال ساخته است:به محض نمایش تیزر این سریال تهیه‌کننده ما با تهیه‌کننده سریال ترکیه‌ای تماس گرفت و هزینه‌های این اقتباس پرداخت شد.خبر آنطور که باید بازتاب رسانه‌ای نداشت اما محل این بحث شد که بالاخره تکلیف نسخه قانونی مارمولک چه می‌شود؟حالا تکلیف فیلم مشخص شده..