پاسخ صدا و سیما در مقابل انتقادات!

پایگاه خبری نمانامه: طرح صحبت‌های ناشایست و توهین‌آمیز در برنامه‌های اخیر صدا و سیما و بویژه شبکه افق، سرانجام بعد از چند روز با واکنش مدیرکل روابط عمومی این سازمان مواجه شد. واکنشی که البته بیشتر نوعی گریز از پاسخگویی و قبول مسئولیت به نظر می‌رسد.
.
مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما با اشاره به صحبت‌های محمدصادق کوشکی علیه رخشان بنی‌اعتماد در برنامه «جهان آرا» شبکه افق گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم در برنامه‌های زنده، مسئولیت حرف‌هایی که کارشناسان می‌گویند، برعهده خودشان است و صدا وسیما نه تنها چنین اظهارنظر سخیفی را قبول ندارد، بلکه آن را خلاف موازین اخلاقی و در شرایط فعلی کشور، سمی مهلک برای وحدت میان قشر‌های مختلف می‌داند.
.
وی با بیان اینکه مدیر شبکه افق بعد از این اظهارنظر، حین برنامه به کارشناس مربوط تذکر داده، افزود: متأسفانه بعد از تذکر مدیر شبکه هم این کارشناس اظهارات خود را اصلاح نکرد و جهت‌گیری خود را تغییر نداد و بعد از برنامه هم به تماس‌های متعدد مسئولان برنامه برای توضیحات بیشتر و عذرخواهی از این حرکت پاسخ نمی‌دهد.
.
رنجبران با اشاره به اینکه مدیریت شبکه افق به دلیل تخلف از ابلاغیه ستاد انتخابات رسانه ملی مبنی بر دعوت نکردن از افرادی که نامزد انتخابات مجلس یازدهم هستند، تذکر جدی دریافت کرده است، تصریح کرد: با توجه به اظهارات این کارشناس که باعث ناراحتی بسیاری میان افکار عمومی حتی مخالفان این خانم کارگردان شده است، بنظر می‌رسد با توجه به خواست مردم، بررسی دوباره صلاحیت وی در شورای نگهبان قانون اساسی قابل پیگیری باشد البته تصمیم‌گیری در این زمینه فقط در حوزه صلاحیت این شوراست.
.
وی افزود: بسیاری از مخاطبان در تماس با روابط عمومی رسانه ملی می‌پرسند کسی که در شرایط حساس و خطیر کشور و لزوم حفظ وحدت میان آحاد مختلف جامعه چنین اظهارنظری را از تریبون زنده بیان می‌کند صلاحیت حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد؟!
.
او بیانیه خانه سینما را به بهانه اظهارنظر یک کارشناس عجولانه و مغایر رویکرد روشنفکرانه این قشر فرهیخته کشور دانست و گفت: متأسفانه تعابیری در این بیانیه وجود دارد که اگر ما هم بخواهیم مانند مسئولان خانه سینما عجولانه و از سر احساس با آن برخورد کنیم، باید جواب متناسبی به آن بدهیم؛ اما همانطور که گفتم شرایط کشور به گونه‌ای است که باید همه به سمت وحدت و همدلی پیش برویم و اینگونه رویکرد‌ها را سمی مهلک در این مقطع حساس می‌دانیم.

.
رسانه ملی در سال بیش از ۱۱ هزار ساعت از آنتن خود را به صورت رایگان به تبلیغ تولیدات همین دوستان اختصاص داده و می‌دهد و حتی فیلم‌هایی را که به لحاظ محتوا به آنها ایراد دارد، باز هم تبلیغ می‌کند تا چرخ صنعت سینما بچرخد. این خود نشان می‌دهد که صدا و سیما اهالی سینما را از خود می‌داند. صدا و سیما در عین حال که خانواده سینما را ارج می‌نهد، به برخی افراد این خانواده انتقاد دارد. این انتقاد سلیقه‌ای و تفکری نیست؛ بلکه منطبق بر منافع ملی است و هر کس در هر قشری و با هر لباسی که به ایران و ایرانی خیانت و در جدول دشمنان قسم خورده این مردم حرکت کند، رسانه ملی با او برخورد قاطع و متناسبی می‌کند.
.
مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ویدئوی منتشر شده از مجری خانم شبکه افق در فضای مجازی نیز گفت: خانم ابوطالبی با تواضع و متانت از این بخش کوتاه عذرخواهی کرد و توضیح داد که این سی و هشت ثانیه برشی از یک برنامه شصت دقیقه‌ای است که متأسفانه منظور او را به خوبی نمی‌رساند.
.
رنجبران با بیان اینکه در این برنامه شصت دقیقه‌ای بحث بر سر سبک زندگی مسئولان کشور و لزوم الگو قرار دادن سردار حاج قاسم سلیمانی برای همه مسئولان بوده است، تأکید کرد: مجری این برنامه خطابش در آن بخش خاص، برخی مسئولان بوده است که شعار و عملشان یکی نیست، نه مردم؛ البته همانطور که خودش هم گفت بهتر بود چنین مطلبی را روی آنتن بر زبان نمی‌آورد. این برنامه در روز تشییع حاج قاسم سلیمانی در تهران یعنی دوشنبه هفته پیش به صورت زنده پخش شده است یعنی دو روز قبل از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و در زمانی که اوج وحدت مردم در تهران با تجمعی هفت میلیونی نمایش داده شده است و این خود گویاست که برخی با تقطیع این برنامه تقریبا یک هفته بعد از آن و در فضای بعد از مشخص شدن ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی دنبال بر هم زدن فضای کشور و ایجاد دوقطبی بوده‌اند.
.
رنجبران با اشاره به اینکه هیچ فرد عاقلی در اوج قدرت و وحدت کشور یعنی در زمانی که هفت میلیون در تهران از قشر‌های مختلف و تفکرات گوناگون مردم برای تشییع حاج قاسم سلیمانی آمده‌اند چنین جمله‌ای را بدون پیش زمینه‌ای دقیق و درست به زبان نمی‌آورد، گفت: همانطور که در برنامه شصت دقیقه‌ای هم مشخص است خانم ابوطالبی می‌خواسته بگوید مردم ما در سرزمین ایران مسئولینی می‌خواهند مثل حاج قاسم سلیمانی که حرف و عملش در کار برای مردم یکی بوده است، اما شاید جمله را در لحظه خوب انتخاب نکرده باشد که این در برنامه زنده پیش می‌آید.
.