بازتاب بیانیه زنان سینماگر علیه خشونت در رسانه‌های جهانی

ورود زنان به معادلات قدرت سینما

نمانامه: بیانیه زنان سینماگر علیه خشونت و آزار جنسی در سینمای ایران در رسانه‌های خارج ایران بازتاب داشته است. فم پرس سوئد که یک مجله اخبار فمینیستی است در گزارشی همبستگی ۸۰۰ زن شاغل در صنعت سینما و تلویزیونی ایران را ستود که کنار هم آمدند تا با تبعیض و آزار سیستماتیک زنان در سینما و تلویزیون مبارزه کنند. در این مطلب آمده:«بازیگران، فیلمسازان و کارگردانان در این بیانیه ۸۰۰ نفری درخواست تشکیل یک کمیسیون مستقل برای بررسی این دست رخدادها را داده‌اند.

این بیانیه بازتاب قدرتمندی در ایران داشته و دوران جدیدی را در صنعت سینما و تلویزیون ایران آغاز کرده است.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است:

«مثل تمام کشورها، تعادل قدرت در سالهای اخیر در صنعت سینما و تلویزیون ایران به سمت زنان حرکت کرده است. هرگز این تعداد زن در جایگاه‌های بالای قدرت مثل بازیگر و کارگردان محبوب، حضور نداشته اند. این بیانیه نشان می‌دهد که دوران جدیدی در سینما و تلویزیون ایران را شاهد هستیم. دورانی که قدرت زنان در آن نیرویی قابل توجه خواهد بود باید آن را در معادلات قدرت به حساب آورد.»

رسانه الجزیزه هم در گزارشی جریان اتفاقات اخیر که منجر به بیانیه این ۸۰۰ زن، صحبت‌های دستگاه قضایی و بیانیه‌هایی خانه سینما را پوشش داده است. این رسانه نوشته: «این بیانیه تنها بعد از چند روز از این اتفاق افتاد که چندین زن از توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی برای صحبت آزادانه و به اشتراک گذاشتن تجارب آزار و خشونت جنسی در سرصحنه فیلم‌های سینمایی، استفاده کردند.» در بخشی از این مطلب از نقش موثر بازیگران زن مشهور ایرانی در تاثیر این بیانیه نوشته شده:

«در میان امضا کنندگان نام ترانه علیدوستی (نقش اصلی فیلم برنده اسکار «فروشنده»)، هدیه تهرانی، نیکی کریمی و پوران درخشنده دیده می‌شود. که هرکدام نامی بزرگ در سینمای ایران هستند.»

رادیو بین المللی فرانسه rfi هم در گزارشی به ابعاد این ماجرا پرداخته و نوشته این اولین بار است که در سینمای ایران جریانی اینچنینی علیه سواستفاده در قدرت علیه زنان شکل گرفته و اشاره کرده:«در سالهای اخیر، هنرمندان زن ایرانی به صورت فردی بارها این خشونت را محکوم کرده بودن، اما این اولین بار است که کمپینی این چنینی توسط این تعداد زیاد از هنرمندان، بسیار شبیه به جریان #metoo در آمریکا شکل گرفته است.»