واکنش هوشنگ توکلی به اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم

پایگاه خبری نمانامه: هتک حرمت به بزرگان اسلام تهاجمی فرهنگی به ارزش‌های مسلمانان بوده و رفتارهای بازدارنده مسئولان فرهنگی در قبال فعالیت هنرمندان انقلابی، بستر را برای افزایش این تهدیدات فراهم می‌کند.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) گفت: جهان اسلام با چند کاریکاتور و فیلم اهانت آمیز به اعتقادات مسلمانان متلاشی نمی شود و همانند تجربیات گذشته دشمنان در تهاجمات فرهنگی، در اهداف شوم خود شکست خواهند خورد چرا که قدرت مسلمانان احساس خطری برای آنان محسوب شده و از آزادی مسلمانان دنیا می ترسند. قطعا مسلمانان در قبال این تهاجمات با قدرت ایستاده و جریان تخریبی ضد دشمن را دنبال می کنند.

وی افزود: به هر حال هتک حرمت غرب به بزرگان اسلام سابقه ای چهل ساله داشته و اسلام را وارد وجه سیاسی کرده است در حالیکه که اسلام سیاسی ای که ما مسلمانان به آن اعتقاد داریم با اسلام سیاسی سازی متفاوت است. استفاده دشمن از ابزار ‌اعتقادی علیه مسلمانان نشان دهنده کوتاهی ما مدعیان اسلام سیاسی‌ در بها به آن است بنابراین در سطح کلان اهالی فرهنگ و هنر نیز ناموفق عمل کرده و از مسئولیت های خود شانه خالی کرده اند.

توکلی عنوان کرد: مشکل اصلی کوتاهی در عرصه فرهنگی، از بحث مدیریتی آغاز می شود. چرا که آثار شاخصی در این زمینه وجود نداشته و نهادهای فرهنگی در برافشاندن پرچم ارزش های انقلابی موفق عمل نکرده اند. بنابراین کم کاری ما هنرمندان مسلمان و انقلابی بروز کرده و‌ به بستری برای تهدیدات دشمن خارجی تبدیل شده است.البته که نباید حضور افراد برجسته و مسئولیت های کوتاه مدت فرهنگی را نادیده گرفت.

وی در خصوص وظیفه انفعالی هنرمندان در مقابله با تهدیدات ضد اسلامی خاطر نشان کرد: بنده معتقدم هیچ مشکلی از جانب هنرمندان نبوده و سیاست های کلان فرهنگی حاکم بر تولیدات و تفکرات هنرمندان جنبه ابزاری به خود گرفته است و همچون عاملی بازدارنده عمل می کند. در این شرایط یا باید مدعیان این نهادهای فرهنگی‌ و صاحبان عقیده و قدرت دست از سر هنرمندان برداشته و به طور کامل مسئولیت این بخش فرهنگی را به آنها بسپارند و یا مدیران این بخش احساس مسئولیت کرده و راه را برای حمایت و هدایت تولیدات برای فعالان باز کنند. چرت که در این شرایط تعلیقی بسیار از اهالی هنر دوست ندارند پایشان را در این عرصه بگذارند.

این هنرمند ضمت تاکید بر عدم وجود آثار شاخص در زمینه اسلام ستیزی اظهار داشت: متاسفانه اثر قابل ملاحظه ای در این زمینه نداشته و از همان اوایل انقلاب، نیروهای تخریبی همانند عاملی بازدارنده سدی بر ادامه راه بوده اند در حالیکه ما هنرمندان، گرافیست ها، سینماداران بسیار خلاق و آماده به کار در عرصه هنر داشته که با ممانعت مواجه شده اند و این وضعیت روز به روز سنگین تر و عاملان بازدارنده بیشتر و نسل آنها ادامه دارتر می شود. در ایران متفکران و کارگزاران ارزش های ملی و دینی بسیاری وجود دارند که از علم و توانایی بالایی برخوردار بوده اما از این ظرفیت ها بهره ای برده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: معتقدم باید سیستم مدیریتی سایر نهادهای انقلابی مانند حوزه هنری هم اصلاح شده و به سمت جریان سازی ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب حرکت کنیم.