واکنش بنیاد امور بیماری های خاص به ادعای مالی خانه ” ای بی”

پایگاه خبری نمانامه: پژوهش فر، معاون هماهنگی و امور استان های بنیاد امور بیماری های خاص به جماران گفت: بعد از اینکه وزارت بهداشت پذیرفت که پانسمان این بیماران را رایگان اهدا کند، مسئولیت ارسال این پانسمان ها به انجمن «ای بی» داده شد.  به تدریج از مراجعه این بیماران به بنیاد امور بیماری های خاص جلوگیری کردند و با ادعای استقلال از بنیاد، گفتند خود ما خدمات می دهیم و دیگر لزومی ندارد که بیماران به بنیاد مراجعه کنند. به رغم اعلام استقلال، همچنان توقع دارند کمک های مالی که خیّرین به بنیاد امور بیماری های خاص می دهند به خانه «ای بی» هم داده شود که این کار از لحاظ قانونی و حقوقی برای ما امکان پذیر نیست. متأسفانه در خانه «ای بی» این اتفاق افتاده است که وکالت بلاعزل گرفته می شود تا هر اقدامی که خانه «ای بی» می خواهد انجام دهد و بیماران حق هیچگونه اعتراض و شکایتی نداشته باشند.

وی افزود: آن زمان آقای هاشمی گلپایگانی، به دلیل اینکه خودش فرزند «ای بی» داشت و در درمان فرزندش با مشکل مواجه بود، به خانم فاطمه هاشمی مراجعه و تقاضای همکاری کرد. در آن زمان به ایشان حکم مشاوره در حوزه بیماران ای بی داده شد. همچنین بنیاد در مکاتبه با وزارت بهداشت، ریاست جمهوری و سازمان های مربوطه دیگر، اقداماتی در زمینه خدمت رسانی به بیماران انجام داد. از جمله اینکه با تنظیم تفاهمنامه با بنیاد مستضعفان و بنیاد علوی، توانستیم محلی موقت برای راه اندازی انجمن «ای بی» در اختیار داشته باشیم.

پژوهش فر تأکید کرد: به طور منظم و مستمر، کمک ها از طریق بنیاد به آقای هاشمی گلپایگانی داده می شد تا بین بیماران «ای بی» توزیع کنند. ولی هر زمان از ایشان اسناد و مدارک نحوه توزیع کمک ها را درخواست می کردیم، ایشان فقط یک سری اسم به بنیاد بیماری های خاص اعلام می کرد. اما به دلیل استفاده ابزاری آقای هاشمی گلپایگانی از بیماران ‌ و بردن آبروی آنها با انتشار عکس و فیلم در فضای مجازی، بنیاد همکاری خود با خانه ای بی را متوقف کرد.

وزارت بهداشت پذیرفت که پانسمان بیماران «ای بی» را رایگان اهدا کند 

وی ادامه داد: بعد از اینکه وزارت بهداشت پذیرفت که پانسمان این بیماران را رایگان اهدا کند، مسئولیت ارسال این پانسمان ها به انجمن «ای بی» داده شد. البته همان طور که اشاره کردم از سال ۹۱ تا ۹۵ خود بنیاد از طریق خیرین به بیماران «ای بی» کمک می کرد و از سال ۹۵ این امر با همکاری وزارت بهداشت انجام شد. با حمایت های بنیاد امور بیماری های خاص ،خانه «ای بی» در سال ۹۵ راه اندازی شد.

از مراجعه بیماران به بنیاد امور بیماری های خاص جلوگیری کردند

معاون هماهنگی و امور استان های بنیاد امور بیماری های خاص اظهار داشت: به تدریج از مراجعه این بیماران به بنیاد امور بیماری های خاص جلوگیری کردند و با ادعای استقلال از بنیاد، گفتند خود ما خدمات می دهیم و دیگر لزومی ندارد که بیماران به بنیاد مراجعه کنند. ولی به رغم اعلام استقلال، همچنان توقع دارند کمک های مالی که خیّرین به بنیاد امور بیماری های خاص می دهند به خانه «ای بی» هم داده شود که این کار از لحاظ قانونی و حقوقی برای ما امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: قبل از اعلام استقلال خانه «ای بی» بنیاد بیماری های خاص فقط یک حساب بانکی، آن هم در بانک سامان داشت ولی بعداً، به اصرار آقای هاشمی گلپایگانی، حسابی در بانک سینا هم باز شد، چون ایشان می خواست اسم خودش نیز در آن حساب باشد. همچنین بعد از اینکه خانه «ای بی» مستقل شد، حساب جداگانه ای نیز در بانک ملت افتتاح کردند و در تمام تبلیغات و صفحات مجازی خود برای جذب کمک، آن حساب بانکی را تبلیغ می کردند، و دیگر با بنیاد امور بیماری های خاص قطع ارتباط کرده و همکاری نداشتند و اگر پولی به حساب بنیاد واریز می شده ، خیرین خود بنیاد واریز کرده اند و ربطی به تبلیغات مدیر خانه «ای بی» نداشته و ندارد.

تا سال ۹۵ حدود ۴۰۰ بیمار «ای بی» برای درمان به ما مراجعه کرده اند

پژوهش فر افزود: تا سال ۹۵ حدود ۴۰۰ بیمار «ای بی» برای درمان به ما مراجعه کرده اند که پرونده ها، پرداختی ها، مدارک و اسناد آنها نیز موجود و کاملاً روشن است. شایان ذکر است که طی این سال ها، بنیاد امور بیماری های خاص، مکاتبات فراوانی با وزیران بهداشت و تمام مراجع قانونی داشته تا خدمات بیماران «ای بی» تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و خدمات درمانی را از طریق دانشگاه های علوم پزشکی محل زندگی خودشان دریافت کنند.همچنین بنیاد با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، ضمن بیان مشکلات بیماران “ای بی”اعلام کرد که روش کنونی ارسال پانسمانها توسط خانه “ای بی” برای بیماران صحیح نیست و این پانسمانها باید در اختیار مراکز درمانی باشد و از طریق این مراکز به بیماران داده شود که متأسفانه خانه «ای بی» مخالف این روش بود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر، وزارت بهداشت هزینه پانسمان این بیماران را که بنا بر اعلام یکی از مدیران سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه حدود ۱۲ میلیارد تومان می شود، پرداخت می کند. لذا خانه «ای بی» هیچ پرداختی بابت پانسمان ها ندارد. علاوه بر اینکه طی جلسات جداگانه ای که چند ماه پیش، آقای هاشمی گلپایگانی با خانم فاطمه هاشمی داشتند صراحتا به ایشان اعلام شد که دیگر امکان پرداخت مستقیم پول به ایشان، وجود ندارد. بنابراین چون می دانند از راه قانونی نمی توانند به نتیجه برسند، متأسفانه متوسل به شانتاژهای خبری و تبلیغات مسموم شده اند.

معاون هماهنگی و امور استان های بنیاد امور بیماری های خاص افزود: متأسفانه در یک سال اخیر، مراجعات و شکایات متعددی از خانواده های بیماران «ای بی» در خصوص توزیع نامناسب پانسمان ها و همچنین پرداخت ۶۰ هزار تومان هزینه برای اخذ وکالت محضری بلاعزل توسط خانه «ای بی» از آنها داشته ایم که خانواده ها خیلی به آن اعتراض دارند.

علت گرفتن وکالت بلاعزل از بیمار برای چیست؟! 

وی تصریح کرد: هیچ جای دنیا، چنین چیزی وجود ندارد که یک سازمان غیردولتی خیریه، از بیمار تعهد محضری برای وکالت بلاعزل بگیرد. علت گرفتن وکالت بلاعزل از بیمار برای چیست؟! سوء استفاده ابزاری از بیماران در دنیا محکوم است. متأسفانه در خانه «ای بی» این اتفاق افتاده است که وکالت بلاعزل گرفته می شود تا هر اقدامی که خانه «ای بی» می خواهد انجام دهد و بیماران حق هیچگونه اعتراض و شکایتی نداشته باشند.

پژوهش فر اظهار داشت: با توجه به مشکلات این بیماران، بنیاد امور بیماری های خاص در ۲۸ مهر ماه سال جاری، طی نشستی با کارشناسان بیماران خاص، دانشگاه‌ های علوم پزشکی سراسرکشور که به بیماران «ای بی» خدمت رسانی می کنند و مسئولین وزارت بهداشت، مشکلات را مطرح و مورد بررسی قرار داد و با ارسال نامه به رئیس جمهور، وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و شورایعالی بیمه، پیگیر رفع مشکلات درمانی این بیماران هستیم. ولی در حال حاضر بیماران «ای بی» می توانند با معرفی نامه دانشگاه علوم پزشکی محل درمان خود، به مددکاری بنیاد مراجعه کنند و ما همچنان پرداخت کمک هزینه درمانی به آنها را ادامه خواهیم داد.

بیماران «ای بی» جرأت مراجعه به بنیاد و خیریه های دیگر را ندارند! 

وی افزود: متأسفانه با توجه به وکالتی که از بیماران «ای بی» گرفته اند و جوَی که برای آنها ایجاد شده، هیچ کدام جرأت مراجعه به بنیاد و خیریه های دیگر را ندارند. چون خانه «ای بی» تهدید کرده ارسال پانسمان آنها را قطع می کند. ما در اصفهان، مشهد و جاهای دیگر، همین مشکل را داریم و خیریه های دیگری هم که می خواهند به این بیماران کمک کنند از طریق خانه «ای بی» منع می شوند و می گویند پول های خیرین باید به حساب خانه «ای بی» واریز شود.

بنیاد امور بیماری های خاص