هفتاد و سومین دوره جشنواره کن

پایگاه خبری نمانامه: روزنامه معتبر لوموند فرانسه امروز پنجشنبه گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با آقای تییری فرمو دبیر هنری جشنواره کن را منتشر کرد.
در این گفت‌و‌گو فرمو اعلام کرد با وجود کنسل شدن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی ‌و جشنواره‌های سینمایی در کشورهای اروپایی، ما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم!
بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:
تییری فرمو گفت که درحال گزینش فیلم‌ها برای حضور در هفتاد وسومین دوره جشنواره کن هستند که قرار است از ۱۲ ماه می کار خود را شروع کرد.
منتقد لوموند از این مدیر فستیوال کن پرسید: باوجود اینکه می‌دانید هنرپیشه‌ سرشناسی مثل تام هنکس هم مبتلا به ویروس کرونا شده‌ و جشنواره‌های سینمایی مهمی هم کارشان را لغو کرده‌اند، آیا شما همچنان برای جشنواره کن نگران نیستید؟!
فرمو چنین پاسخ داد: باید گفت کسانی که نگران هستند با نگاه «امروز ۱۲ ماه مارس»، مسایل را بررسی می‌کنند، اما جشنواره کن قرار است دوماه دیگر برپا شود. از حالا تا آن موقع فکر کنم وضعیت فرق خواهد کرد و ما امیدواریم اپیدمی کرونا تا زمان برگزاری فستیوال مهار شود. در ضمن فعلا دستوری برای لغو برنامه‌های فرهنگی ماه می ‌صادر نشده است. از طرفی هر وضعیت جدیدی را که از حالا تا آن موقع پیش بیاید، به دقت مورد بررسی قرار خواهیم داد و با آن هماهنگ خواهیم شد. بر همین اساس فیلم‌ها همچنان در حال بازبینی هستند.
منتقد لوموند پرسید: حتی اگر جشنواره برپا شود، آیا فکر نمی‌کند که شمار زیادی از سینمایی‌ها به خاطر نگرانی از واگیر شدن به این ویروس، به شهر کن سفر نکنند؟
فرمو در پاسخ گفت: طبیعی است که خودمان را باید با آن شرایط وفق بدهیم. می‌پذیرم که احتمال دارد تعداد کمتری به جشنواره بیایند. درحال حاضر تعداد درخواست کارت جشنواره، حتی ۹ درصد هم افرایش یافته است! فعلا هیچ روزنامه‌نگار یا کمپانی‌ فیلمسازی و هیچ یک از حرفه‌ای‌های سینما سفر آمدن خود به جشنواره امسال را کنسل نکرده‌اند! همه می‌دانند که دولت فرانسه در ماه آوریل آینده درباره برپایی کن تصمیم خواهد گرفت. امیدوارم با بازگشت گرما، اپیدمی ویروس کرونا هم عقب نشینی کند. امروزه وظیفه ما تنها این است که فستیوال را آماده کنیم…
****
جالب است که امروز یکی از سایت‌های سینمایی در خبری اعلام کرد که مرکز ملی سینمای فرانسه، در قرنطینه بسر می‌برد!
بر اساس خبر این سایت از امروز صبح پانزده نفر از مدیران مرکز ملی سینمای فرانسه به خاطر ابتلای یکی از افراد این مرکز به ویروس کرونا، همگی در قرنطینه قرار گرفتند!