نگاهی به کتاب «هیولاهای دوست داشتنی» نوشته استفانو بنی

به قلم: غزل قربانپور

نمانامه: استفانو بنی نویسنده، شاعر، روزنامه نگار و رهبر ارکستر مشهورایتالیایی است. استفانو بنی یکی ازخلاق ترین نویسندگان ایتالیایی نسل دوم پس ازجنگ جهانی دوم است.

استفانو بنی در کتاب «هیولاهای دوست داشتنی» ژانر وحشت را به مبارزه می‌طلبد و در را به سوی وحشت باز می‌کند. این کار را با کنایه و طعنه انجام می‌دهدو این چنین به «گروتسک» و همزمان طنز نزدیک می‌شود. ترس را امتحان می کند و به یاد ما می اندازد که موارد لازم برای تهیه ی ترس چیست! او موزه‌ای از هیولاهایی به یاد ماندنی را تحویلمان می دهد، بنابراین ما در این داستان ها با نوجوانان بدون امید و بی هدف، «ونج» هیولایی که وحشت و مرگ را به همراه می آورد، صاحب منصبی حکومتی از کشور روسیه که می خواهد از شر درختی قدیمی خلاص شود، مجسمه‌ی حضرت مریم که به جای گریستن می خندد، مدیری که مومیایی را به مبارزه می‌طلبد و … أشنا می شویم. این کتاب مجموعه‌ی بیست و یک داستان کوتاه است.

هیولاهای دوست داشتنی مجموعه ایست از صحنه های کم و بیش واقعی که در آن قهرمانان هیولاهایی هستند که درون هر یک از ما بی آنکه بشناسیمشان زندگی می کنند.

جورج آر.آر. مارتین نویسنده مشهور رمانهای موفق بازی تاج و تخت  اخیرا طی مصاحبه ای گفت:” می خواهم خوانندگانم از تورق کتابهایم وحشت داشته باشند.”

استفانو بنی در کتاب هیولاهای دوست داشتنی با صراحت کمتری نسبت به مارتین, همان حس را در خواننده تداعی می کند: هر داستان از این مجموعه دنیایی جدا از دیگری است, هیچ داستانی حالت تکراری ندارد, نقطه مشترکی در داستانهای نیست و نمی توان هیچ بخشی از داستان را بدیهی انگاشت و از پیش حدس زد.

صفحه به صفحه کتاب غافلگیری در پی دارد, داستانها که در آغاز به شیوه ای جذاب و طنز آلود شروع می شوند,در پایان خواننده به تفکر وا می دارند.

جنبه وحشت و هیولاگونه در این کتاب اغلب در کاراکتر اصلی داستان پنهان شده لند, پرا که کارکترهای اصلی انسانهایی هستند که از معنای واقعی دور شده اند, به عواقبت تصمیم های خود فکر نمی کنند, به افسانه ها و فرهنگ فولکلور بی توجه هستند, از راهنمایی و پند و اندرز دیگران رو بر می گردانند, انسانهایی که معتقد هستند توانایی به چالش کشیدن جادو یا مرگ را دارند.

بیست و یک داستان این کتاب ونج حیوان منحصر به فردی که ظاهرش عجیب است و وحشت و مرگ را با خود همراه آورده است آغاز می شود.

هیولاها موجوداتی تخیلی نیستند, خود ما هستیم, درونیات هر یک از ما هنگامی که با بخش تاربیک خودمان رو در رو می شویم.

هیولاهای دوست داشتنی پیام واضحی دارد: درون همه انسانها, پنهان در سایه ها, پشت گربه ای خوابیده بر دیوار, یا درون دختر بچه ای معصوم و بی گناه که در خیابان با او برخورد می کنیم, هیولایی پنهان شده است.

جلد کتاب هم از لحاظ گرافیکی عالی است و پیام کتاب را به سرعت منتقل می کند. پس از خواندن کتاب حتما به جلد آن دقت کنید. هیولاهای دوست داشتنی  نوشته استفانو بنی به ترجمه زهرا سادات میرکریمی در نشر کتاب خورشید به چاپ رسید و از سال ۱۴۰۰ در دسترس مشتاقان آثار استفانو بنی قرار گرفت.