نگاهی به کاندیداهای انیمیشن اسکار ؛ فرزانه شوندی

کوکو عشق به خانواده در بهشتی غیرحقیقی

اشاره ؛

پایگاه خبری نمانامه: نودمین مراسم اسکار برگزار شد. انیمیشن سینمایی… و انیمیشن کوتاه… به عنوان بهترین فیلم های این مراسم برگزیده شدند. سلسله مطالب حاضر به بررسی نهایی ترین کاندیداهای اسکار سینمایی و کوتاه می پردازد.
“کوکو” آخرین انیمیشن کمپانی پیکسار است که توسط استودیوی سینمایی والت دیزنی پخش می‌شود. این اثر به همراه “ماشین ها ۳” در سال ۲۰۱۷ عرضه و اکران شده است. کوکو موفق شد که جایزه بهترین فیلم را در جشنواره معتبر اسکار از آن خود کند. کارگردان این اثر لی آنکریچ سال هاست که در استودیو پیکسار مشغول به فعالیت بوده و در بسیاری از آثار بزرگ پیکسار شرکت داشته و در اولین تجربه کارگردانی اش “داستان اسباب بازی های ۳” را در کارنامه دارد.
خلاصه داستان
انیمیشن کوکو داستان پسربچه مکزیکی میگوئل را روایت می‌کند – که با وجود ممنوع بودن موسیقی در خانواده اش – آرزو دارد تا تبدیل به یک نوازنده حرفه‌ای و مشهور شود. میگوئل در روز مردگان با نواختن گیتار به‌ صورت اتفاقی همراه با سگ ش دانته وارد سرزمین مردگان می‌شود. میگوئل تصمیم می‌گیرد که موزیسین مورد علاقه خود کروز را پیدا کند. او با کمک هکتور سعی می کنند تا تاریخچه خانواده میگوئل را پیدا کنند. از سوی دیگر وی باید هرچه زودتر کروز را پیدا کند؛ زیرا اگر میگوئل این دنیا را ترک نکند، برای همیشه تبدیل به اسکلت خواهد شد. میگوئل در نهایت متوجه می شود که خانواده و گذشتگان و اصالت وی مهمتر از موسیقی است.
استودیوهای معظم و مطرح دنیا از قبیل پیکسار همواره آثاری با بودجه های بزرگ و توسط تیم های با تجربه و توانا می سازند و اصولا در بعد تکنیکی و فنی به سختی می توان ضعف هایی را در کارهای شان مشاهده کرد. پیکسار با بهره وری از بهترین هنرمندان و طراحان به بلوغی رسیده است که در هر اثر می اندشید که از لحاظ فنی و هنری از کار قبلی خود و رقبای مطرح اش پیشی گیرد، و به فناوری هایی دست یابد که در نوع خود تازه و بی بدیل است.
انتظار داریم که اثر جدید پیکسار دنیایی تازه از طرح و نور و رنگ و اعجاب بی نظیری را روبروی بیننده سخت پسند خود قرار می دهد؛ اما باید بپذیریم که برگ برنده و تمایز آثار سینمایی انیمیشن در کمپانی های بزرگ برپایه داستانی جذاب و فیلمنامه قوی قرار دارد. از این رو می توانیم به اثر قبلی پیکسار”دایناسور خوب” اشاره کنیم که نشان از جایگاه متوسطی از سوی منتقدان داشت.
پیکسار با برگزیدن موضوعی با جهان پس از مرگ نشان داده است که آثاری مثل “کابوس پیش از کریسمس” و “عروس مرده” تیم برتون – که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود- تاثیر بسزایی در انتخاب این موضوع داشته است. پرداختن به دنیای باقی و نهراسیدن از مرگ در ادیان حائز اهمیت است و در عرفان شرق نیز همواره به آن توجه خاصی شده است؛ بنابراین محوری است که می تواند آموزه های ارزشمندی را به مخاطب عام و به خصوص کودکان منتقل نماید.
از سوی دیگر در آثار غربی ملاک اصلی شکل گیری دنیای فانتزی یا فراواقعی، ذهن و تخیلات نویسنده فیلمنامه است و مولف اولویت خود را در تعریف دنیای فراواقعی، براساس جذابیت و سرگرمی مخاطب در نظر می گیرد. این رویکرد در فانتزی شادی آور یا بازیگوشانه می تواند به موفقیت و جذابیت برای مخاطب منجر شود؛ اما وقتی محور اصلی اثر دنیای پس از مرگ باشد، ممکن است تا بر باورهای بیننده از دنیای حقیقی اثرات منفی و نادرستی به جا گذارد.
در انیمیشن کوکو، برخلاف آثار قید شده از تیم برتون، توجه چندانی به وجه حقیقی و دینی جهان پس از مرگ نشده است و بیش از هرچیز شاهد دنیایی ماورایی هستیم که شخصیت های آن با ویژگی های انسان های زمینی شناخته می شوند. مردگان خصلت های بد خود را از دست نداده و بر آن ها اصرار دارند و همچنان رازهای زمینی آن ها و شخصیت واقعی شان مخفی مانده است. علاوه بر شخصیت پردازی، فضاسازی و موقعیت ها نیز مشابهت بسیاری با دنیای زمینی دارد و این موضع می تواند از ارزش دنیای ماوراء کم کند. قاتل با همان محبوبیت زندگی زمینی به حیات ماورایی خود ادامه می دهند و همچنین کسی از هویت و عملکرد واقعی وی خبر ندارد.
یکی از آموزه های این اثر مثل اغلب آثار پیکسار اهمیت به خانواده است. امروزه محققان اجتماعی می دانند که بسیاری از ناهنجاری ها در اثر فراموشی اصالت و بی حرمتی به پیشینه و نیاکان است. این آموزه به خصوص برای کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری دارد. از سوی دیگر دیده شدن اهمیت اصالت خانواده در یک اثر، موجب می شود که مخاطب نسل های قبل نیز روی خوشی به آن نشان دهند و این جذابیت به ویژگی های موزیکال، ماجراجویی و اسرارآمیزی، در اثر اضافه گردد. اهمیت به خانواده و اصل و نسب به حدی در این اثر محوریت دارد که هدف و انگیزه اصلی قهرمان کوچک ما را در رسیدن به آرزوهایی موسیقیایی به توجه به خانواده تغییر می دهد؛ اگر چه چون اغلب آثار با مخاطب عام، در پایان همه گره ها باز می شود و خانواده نیز از تقابل و مقاومت خود در برابر موسیقی عقب نشینی می کند.
وجه مورد تقدیر دیگری در این اثر پرداختن به اساطیر و افسانه های ملت های گوناگون و فرهنگ های متنوعی است که در اغلب انیمیشن های آمریکایی مثل کوکو قابل توجه و تعمق است.
در پایان لازم است به توانایی های پیکسار در انتخاب هنرمندان مطرح سینما برای صداپردازی‌ها و موسیقی عالی فیلم و تدوین بی نظیر و کیفیت انیمیت – حتی در شخصیت هایی که مابه ازای مشخص ندارند- اشاره شود.

 

 

۲٫ نگاهی به کاندیداهای کوتاه انیمیشن اسکار

برتری سنت بر کامپیوتر

نودمین مراسم اسکار برگزار شد و انیمیشن کوتاه بسکتبال عزیز به عنوان بهترین فیلم در این مراسم برگزیده شد. از بین ۶۳ اثر راه یافته به مرحله نهایی اسکار، ۵ کاندیدای کوتاه به مرحله نهایی رسیدند. مطلب حاضر به معرفی و بررسی اجمالی این آثار می پردازد.
بسکتبال عزیز Dear Basketball
کارگردان: گلن کین، نویسنده: کاپ برانت، تهیه کننده: جنی ریم، گلن کین پروداکشنز، محصول ایالات متحده.
این اثر در لوس آنجلس اکران پرده ای داشته، و در جشنواره “فیلم ترابیکا” به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است. همچنین برنده “جایزه آنی” بهترین کار کوتاه انیمیشن ۲۰۱۸ شده است.
خلاصه داستان
کاب برایانت قهرمان افسانه ای NBA در یک روز از دوران بازنشستگی خود، عشق به بسکتبال را از زمان کودکی تا بیست سالگی شرح می دهد. وی توضیح می دهد که چگونه عاشق بسکتبال شد و بسکتبال توانست زندگی و سرنوشت او را تغییر دهد. گفتنی است که اسطوره های بسکتبال و همچنین این ورزش، در میان مردم ایالات متحده از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در تولید این اثر از تکنیک دوبعدی دستی و سنتی استفاده شده است. این تکنیک در حال حاضر به دلیل عدم توجیه اقتصادی و نیاز به تلاشی سخت و نیروهای هنری کمیاب، استفاده چندانی ندارد. با تفوق تکنیک های کامپیوتری و سرعت و کیفیت آنان تنها در آثار کوتاه هنری مورد استفاده قرار می گیرد و اصالت هنری این تکنیک همواره در آثار کوتاه مورد توجه بوده است. توجه اسکار به این تکنیک نیز در خور توجه است.
موسیقی این اثر توسط جان ویلیامز، آهنگساز برنده اسکار ساخته شده است.
زمان این اثر ۵ دقیقه است.

مهمانی باغ Garden Party
کارگردان ها: ویکتور سیره و گابریل گراپرون، تهیه شده توسط “مدرسه انیمیشن موپا لاکل دلا” فرانسه.
دستیاران کارگردان: فلورین پابکیان، ویسنتیوکسف تئوفیل دافرسن، لوکاس نا.
این اثر دانشجویی برنده جایزه ویژه هیات داوران انیمیشن کوتاه جشنواره “فیلم فیوچر”، “جایزه انیمیشن هامبورگ”، “سیکاف”، جشنواره “انیمیشن کامپیوتری سیگراف”، “اسپارک انیمیشن” و کاندیدای فیلم دانشجویی “انسی” ۲۰۱۷ شده است.
خلاصه داستان
یک خانه ویلایی لوکس و زمین های اطراف آن، محل زندگی قورباغه ها و وزغ های گرسنه شده است. این موجودات ماجراجو در ویلای متروکه مشغول خوردن غذاهای لذیذی چون ماکارونی و خاویار هستند. آن ها با جستجوی خود به رمزهایی از گذشته خانه می رسند. گاردن پارتی شرح ماجرای قتلی است که زمانی در این ویلا اتفاق افتاده است. بازگشت به گذشته و بازسازی دراماتیزه واقعه با حضور و کنجکاوی وزغ های کریه دیدنی است و گویا حاضران در میهمانی چندان فرقی با وزغ ها نداشته اند.
این انیمیشن با تکنیک سه بعدی کامپیوتری ساخته شده، و طراحی ها به رئال بسیار نزدیک است. طبیعتی واقعی را می بینیم که با حضور وزغ ها (شخصیت هایی با طراحی منحصر به فرد) مورد تعرض قرار می گیرد. تناسب طراحی شخصیت ها و فضا با وجود سبک منحصر به فرد اثر دیدنی است.
زمان این اثر ۵ دقیقه است.
لو Lou
کارگردان: دیو مولین، تهیه کننده: دانا موری. تهیه شده توسط استودیوی انیمیشن پیکسار.
این کار همراه فیلم های ماشین های ۳ در سینماها اکران شده است.
خلاصه داستان
لو موجود عجیب و غریبی است که از لوازم گمشده بچه ها ساخته شده است. او در جعبه اشیاء گمشده در زمین بازی یک مهد کودک زندگی می کند. وی هر روز اسباب بازی هایی را – که بچه ها جا گذاشته اند- جمع می کند و فردا آن ها را در زمین بازی می گذارد تا صاحبانشان آن ها را پیدا می کنند. پسر قلدری به نام جی جی اسباب بازی های بقیه را برمی دارد و در کوله اش می گذارد. لو سعی می کنند تا به جی جی یاد دهد که به جای برداشتن وسایل بقیه، با دوستانش شریک شود و حس بهتری پیدا کند.
استفاده از اسباب بازی های قدیمی و به ظاهر کهنه، به کودکان نشان می دهد که اسباب بازی ها هم جان دارند و می توانند با وجود دوستی قدیمی با آن ها، هنوز هم مورد استفاده قرار گرفته و در صورت لازم بازیابی و بازسازی شوند.
این اثر از تکنیک سه بعدی کامپیوتری مرسوم در استودیوی پیکسار بهره گرفته است. بدیهی است که این فناوری در این استودیو به کمال رسیده است و نقد و ضعفی در آن دیده نمی شود.
زمان این اثر ۶ دقیقه است.
فضای منفی Negative Space
کارگردان ها: رو کواهاتا و ماکس پورتر، تهیه کننده: “آی کی کی آی فیلمز” فرانسه.
بنده جایزه بزرگ جشنواره “ایناموندی” و جایزه ” ۳D وایر”، “انیما کودرودا”، جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن “انسی”، جشنواره فیلم “بوشو” و جشنواره “فیلم کروک”، جشنواره فیلم” انیمیشن تورگو”.
خلاصه داستان
این اثر برداشتی از یک شعر ۱۵۰ کلمه ای ران کورتیج است. در این شعر رابطه زیبای پدر و پسری را هنگام آموزش آماده کردن یک چمدان توسط پدر به پسر نشان می دهد. در این اثر فانتزی لوازم و لباس ها و اجز

ایی که باید وارد چمدان شوند، از نگاه کودک جان می گیرند.
این اثر یک سرگرمی جذاب برای کودکان و حتی بزرگیالان ایت که قطعا برای کودکان آموزنده است.
فضای منفی با تکنیک انیمیشن زیردوربین موسوم به استاپ موشن (ایست-حرکت) ساخته شده است. این تکنیک با انتقال به کامپیوتر و استفاده از تکنیک های کامپیوتری به کیفیتی فراتر ارتقاء یافته است.
زمان این اثر ۵ دقیقه است.

قافیه های نفرت انگیز Revolting Rhymes
کارگردان ها: جیکوب شاه، جان لاچار. تهیه کننده: “مجیک لاین پیکچرز”، محصول مشترک آلمان و بریتانیا.
جوایز: برنده جایزه جشنواره فیلم بین المللی انیمیشن “انسی”، “جایزه کار کودک بفتا”، جایزه “انیمیشن اروپایی”. جشنواره فیلم و کارهای “تلویزیونی شانگهای”، جشواره “ورد مدیابنف”.
خلاصه داستان
سازندگان این انیمیشن برای بزرگداشت صدمین سالگرد تولد رولد دال، با استفاده از شعرهای شگفت انگیز او یک اثر کوتاه و جذاب را خلق کرده‌اند. این کار براساس داستان هایی از رولد دال، به یک نقیضه یا هجو تبدیل شده و یک کمدی خانوادگی به شمار می رود.
رولد داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس اهل ویلز بریتانیا است و از مهم‌ترین آثار او می توان “چارلی و کارخانه شکلات سازی”، “جیمز و هلوی غول پیکر” و “داستان‌های چشم‌نداشتنی” را نام برد. بیشتر آثار او به فیلم درآمده‌است.
قافیه های نفرت انگیز با تکنیک سه بعدی انیمیشن گرافیک کامپیوتری تولید شده است. در طراحی خاص این اثر، نوعی نوستالژی افسانه های قدیمی با طراحی ها متفاوت و در قالبی انسانی برای مورد نظر است.
در این انیمیشن کوتاه دامنیک وست صداپیشگی گرگ بد (از داستان شنل قرمزی) و رز لزلی نیز صداپیشگی سفید برفی را به عهده دارد.
زمان این اثر ۵ دقیقه است.

 

فرزانه شوندی