نگاهی به فیلم «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی

به قلم: جبار آذین

نمانامه: فیلم «غریب» ساخته سینمایی محمدحسین لطیفی، کارگردان معتبر سینما و تلویزیون است. او که در کارنامه هنری و سینمایی و تلویزیونی خود، آثاری مطرح و پر مخاطب به ثبت رسانده است و فیلم خوب و ارزشی و دفاع مقدسی روز سوم در میان فیلمهایش، جایگاهی شاخص و ارزشمند دارد، یکبار دیگر هنر و توانایی هایش را در خدمت تولید اثری مقاومتی، دفاع مقدسی، اجتماعی و انقلابی قرار داده و فیلم خوش ساخت و با محتوای غریب حاصل همت های او و یاری ها و حمایت های سازمان هنری و رسانه ای اوج است.

فیلمی که در ایام برگزاری چهل و یکمین دوره فیلم فجر مورد توجه منقدان، سینماگران و مخاطبان فیلم های جشنواره واقع شد و امتیازهای خوب محتوایی، مضمونی و ساختار هنری و سینمایی آن از نگاه متولیان جشنواره هم مغفول نماند و سبب درخشش فیلم در بین آثار برتر جشنواره شد.

سازمان. اوج که در مسیر تحول آفرینی محتوایی منطبق با فرهنگ و هنر و باورهای اعتقادی و اجتماعی به صفوف پیشتازان عرصه فرهنگ جامعه پیوسته و در حوزه های سینما، تئاتر،کلیپ و دیگرهنرها وحیطه رسانه، متفاوت و تاثیرگذار ظاهرشده و با تولید فیلم ماندگار، متمایز و ممتاز «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تحولی چشمگیر در سینمای دفاع مقدس و سینمای ایران ایجاد کرد. همچنین برای نخستین بار در فیلمهای سینمای بعد از انقلاب،گامهای اساسی در پردازش مقبول عناصردراماتیک”شخصیت”و “قهرمان” در فیلم و سینما برداشت و نشان داد که جنس و ساختار شخصیتی قهرمان فیلم های ایرانی، می تواند و باید از جنس و باور انقلاب اسلامی و مقاومت و برخاسته از بین فرهنگ ایرانی، اسلامی باشد، باز هم با چنین رویکردی به سینمای مقاومت پرداخته و به یاوری این نوع سینما که زایشگاه، پرورشگاه و آرامانگاه آن ایران اسلامی و دفاع مقدسی است، برخاسته و از منظر شخصیت پردازی و مضمون محوری به تولید «غریب» پرداخته است.

سینمای دفاع مقدس و مقاومت، به رغم تولیدات فراوان در این گونه هنری و سینمایی، همچنان از نظر تولید آثار شخصیت محور و نمایشگر زندگی و مبارزات سلحشوران برهه های انقلاب و دفاع مقدس و حماسه آفرینی های آنها در قالب عملیات بزرگ و تاریخ ساز، کم کار و مظلوم است و تولیدفیلم غریب در حد قابلیت ها. امکانات و بَضاعت سازندگان آن، پاسخی قابل تامل و محترم در این راستا است.

گرچه غریب یک اثر شخصیت محور به معنای کامل نیست و به ظاهر بنا هم نبوده که درآن به ابعاد مختلف شخصیتی، مبارزاتی و زندگی شهید سرفراز «بروجردی» پرداخته شود و عمدتا تصویرسازی از بخش هایی از دوران حضور و فرماندهی و تاثیرات اجتماعی و سازنده او در فیلم غریب مدنظر بوده است، اما در این اندازه هم، اثری مقبول، مطلوب، باورپذیر و هنرمندانه است.

مخاطب فیلم ارزشی غریب با چهره ای مظلوم، کوشا و دلپذیر از شهید بروجردی در سیمای آشفته غرب کشور و کردستان در سال های پنجاه و هشت و نه در این فیلم روبرو می شود و با بخشی از زندگی و خدمات او که این شهید والامقام رابه”«مسیح کردستان» ملقب نمود. آشنامی گردد. فیلم سینمایی غریب با ویژگی ها و امتیاز هایی مانند؛ پژوهش مکفی و مستند مضمون فیلم ، داستان سازی مناسب، نگارش فیلمنامه ای جذاب، فضا سازی های خوب و واقع نمای اجتماعی و مناسباتی مقاطعی ازتاریخ کشور و کردستان، وفاداری به وقایع و رخدادهای تاریخی، نقش و تاثیر تفکرات دینی و انقلاب اسلامی و شهید بروجردی در کردستان، بازیهای مطلوب بویژه بازی تماشایی بابک حمیدیان،کارگردانی حرفه ای، ساختارهنری، سینمایی و انتقال مفاهیم و ارزش های انقلاب اسلامی و کوشش جهت ارائه نمایی از بنای ایران اسلامی براساس آموزه ها و مولفه های سبک زندگی ایرانی، اسلامی، در صدر بهترین های سینمای دفاع مقدس و تولیدات خوب اوج جای دارد و نمره ای با ارزش در کارنامه هنری محمدحسین لطیفی می نشاند. غریب، اثری شایسته، فاخر و ارزشمند در سینمای مقاومت ایران و جهان مقاومت است.