نگاهی به فیلم «بی صدا حلزون»

یایگاه خبری نمانامه: عزیز الله حاجی مشهدی منتقد سینما، فیلم های روز دوم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به ترتیب اولویت و اهمیت به ترتیب «شنای پروانه»، «بی صدا حلزون» و «تومان» رتبه بندی کرد.
حاجی مشهدی گفت:« من برای نخستین بار در دومین روز از سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشتم و در مجموع فیلم ها را در سطح خوبی دیدم. فیلم اولین سانس «شنای پروانه» ساخته محمد کارت را بهترین فیلم از جهت بازی و کارگردانی می دانم. پیش بینی می کنم این فیلم مخاطبان زیادی را در زمان اکران عمومی همراه خواهد داشت».

این منتقد در ادامه توضیح داد:

«فیلم سانس بعدی یعنی «بی صدا حلزون» از زاویه طرح معضل اجتماعی ناشنوایان اهمیت بالایی دارد اما از منظر سینما کمبودهایی در اثر به چشم‌ می خورد. این فیلم از جذابیت دراماتیک و ویژگی های بصری و استاندارهای زیبایی شناسی لازم برای سینما بهره کافی نبرده و بیشتر یک مستند داستانی به نظر می آمد، با این حال نسبت به فیلم سانس بعد امکان بیشتری برای جلب مخاطب دارد. فیلم «تومان» ساخته مرتضی فرشباف چندان جذابیتی برای من نداشت و شاید مجبور باشم از اصطلاح گل درشت برای وصف و نقد این اثر استفاده کنم. مسایلی مثل قمار ، شرطبندی و … برای مخاطب تازگی ندارد و اولویت آخر از میان فیلم های دیروز را به «تومان» تعلق می گیرد».