نگاهی به سریال وارش نوشته جابر قاسمعلی

به قلم: جبارآذین

ملودرام خانوادگی، اجتماعی و تاریخی “وارش” نوشته جابر قاسمعلی فیلمنامه نویس حرفه ای که پیشینه ای مقبول در فیلمنامه نویسی دارد و ساخته احمد کاوری که معتقدم در این سریال تواناتر از ساخته های قبلی خود ظاهرشده است، ازسریالهای به نسبت خوب و قابل تامل تلویزیونی است که سریال های سطحی و نازل از سر و کول آن بالا می رود. پژوهش های ناکافی و کاستی در تصویرسازی محتاطانه و محترمانه باورها و فرهنگ و آیین های قومی و بومی سرزمین و مردم گیلان، به رغم امتیازهای نوشتاری و ساختاری و بازیهای خوب سریال وارش، سبب انتقاد و اعتراض گروهی از منتقدان و مردم عزیز گیلان شده است.

جابر قاسمعلی در اقدامی محترم و شایسته در صفحه اجتماعی خود در فضای مجازی ظاهر شد و با پوزش از کاستی های سریال، گیلانیان عزتمند و مردم و توضیح مواردی در خصوص نگارش فیلمنامه و تولید مجموعه تلویزیونی وارش، با صراحت و شجاعت و صداقت، کم داشت های این سریال را پذیرفت و مردم را به تماشای ادامه این سریال که به گفته او نمایشگر بزرگی ها، دلاوری ها و قهرمانیهای ایرانیان از سیستان تا گیلان است دعوت کرد.

صراحت، صداقت و سلامت گفتار و نقد پذیری قاسمعلی در اوضاع نابسامان و نامساعد فرهنگ و هنر و سینما و سیمای کشور، ارزشمند و ستودنی است. با درود به او و وارش؛ شیرزن دلاور گیلانی و مردم سرزمین قهرمان خیز گیلان، در کنار ملت به تماشای ادامه این سریال اجتماعی پرحرف می نشینیم تا نظاره گر زندگی و مبارزات و مجاهدات قهرمانان آن و ایران عزیز در گذر تاریخ باشیم.