نگاهی به سریال وارش به کارگردانی احمد کاوری

سریال «وارش» یک مجموعه تلویزیونی تاریخی و عاشقانه ایرانی به کارگردانی احمد کاوری کاری از گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست که این روزها در حال پخش است و توانسته در همین مدت کم بینندگان خود را پیدا کند.
این درام تاریخی- عاشقانه با نام قبلی «بهترین سال‎های زندگی ما» ، اقتباسی از رمان مطرح «مهاجران» هاوارد فاست است.
«وارش» که در بندر کیاشهر، ساحل چمخاله، ارتفاعات سیاهکل و مناطقی دیگر در شمال کشورمان تصویربرداری شده است قصه‌ پرفراز و نشیبی را به نمایش می‎گذارد که از دهه ۳۰ آغاز می‌شود و به دهه حاضر می‎رسد.
احمد کاوری کارگردان این مجموعه درباره شروع فعالیتش در عرصه هنر گفت: کار خود را در سال ۶۴ با تئاتر آغاز و تا سال ۷۰ چند مستند کوتاه از جمله «دار عاشقان» و «دایره معیوب» را کارگردانی کردم و در نگارش فیلم نامه‌های مردی از جنس بلور و قاصدک نیز همکاری داشتم.
در چند فیلم نظیر ارتفاع پست ، ماهورا ، جشن تولد ، زادبوم ، اتوبوس شب ، مرزی برای زندگی انتظار ، سفر سرخ و .. بازیگری را تجربه کردم.
کاوری درباره جدیدترین کار خود سریال «وارش» می گوید : این سریال قصه‌ پرفراز و نشیبی را به نمایش می‎گذارد که از دهه ۳۰ آغاز می‌شود و به دهه حاضر می‎رسد . در فاز اول سریال بخش های مربوط به دهه های سی و چهل تصویربرداری شد. در فاز دوم بخش های مربوط به دهه ۵۰ که منتهی به رویدادهای انقلاب و تاثیرات آن بر فضای داستان و سرنوشت کاراکترها می شود جلوی دوربین می روند.
کاوری با بیان اینکه میزان استقبال بینندگان شبکه سه تاکنون از این سریال خوب بوده ، افزود : با آنکه تنها ۴ قسمت از این مجموعه پخش شده است اما علاقمندان مجموعه های سریال های تلویزیونی ، درباره ماجراهای پیش روی این سریال ، حدس و گمان هایی زده اند که البته شاید بسیاری از آنها به حقیقت بپیوندد.
کارگردان سریال وارش خاطرنشان کرد : در قسمت های آتی بینندگان با اتفاقات غیرقابل پیش بینی روبه رو خواهند شد . به عنوان مثال در قسمت های آتی کفه سنگین این اتفاقات به نفع تراب و همراهانش پیش خواهد رفت تا تمام مزاحمت ها را از سر راه بردارند و خودشان را به عنوان یک قدرت در جغرافیای داستان تثبیت کنند.
شخصیت تراب در ادامه قصه به فردی با سمبل گذشت و فداکاری بدل می شود و قصه از حالت یکسونگری خارج شده و از اقوام میر ولی ، افرادی وارد داستان خواهند شد که به تقسیم و دسته بندی آدم های مثبت و منفی خط بطلان می کشد.
کارگردان سریال وارش در ادامه این گفت و گو افزود : با توجه به بازخوردهایی که در این مدت درخصوص سریال دریافت کردیم مردم کنجکاوند بدانند قهرمان داستان چه کسی است و ضد قهرمان این مجموعه کیست که با پیش رفتن داستان ، بینندگان متوجه می شوند «وارش» شخصیت اصلی داستان ، زنی سلحشور از خطه قهرمان پرور گیلان است که تا آخرین لحظه پای شرافت و اعتقادش می ماند و غیورانه محیطی پر از کینه ، بدبینی و نفرت را با عشق مادرانه به بهشتی واقعی و ماندگار تبدیل می کند و به عنوان مادرى قهرمان از خطه گیلان نقشى به یادماندنى را به نمایش مى گذارد.
کاوری همچنین درباره شخصیت دیگر داستان با نام «ملنگ» با بازی برزو ارجمند گفت : وی که از همشهری هاى جنوبی یارمحمد است با ورودش به داستان و نمایش رفتارهاى منفى ، این نکته براى بیننده روشن مى شود که در هر قوم و قبیله و شهر و دیارى آدم هاى مثبت، منفى و خاکسترى در کنار هم زندگى مى کنند و نگاه متعصبانه به افراد و قویت ها غلط است.
کارگردان سریال «وارش» با اشاره به اینکه شاید برای برخی شائبه های درباره برخی دیالوگ های فیلم پیش آید ، گفت : تراب به عنوان نقش منفى سریال که خودش هم شمالى است براى تحریک همشهری هایش در حالى به غلط از واژه بى غیرت استفاده مى کند که سریال پر است از شمالى هاى غیرتمندى همچون پیله آقا، وارش، صادق، گیلان جان، جاوید و ….
کاوری خاطرنشان کرد : این سریال سعی کرده است اتحاد و پیوند قومیت های ایران اسلامی را به تصویر بکشد و در این سریال خواهیم دید اقوام مختلف چنان در هم می آمیزند و ممزوج می شوند که به دستی یگانه تبدیل شده و مهاجران با ورود به خطه فرهنگ خیز شمال بالاخص گیلان ، در فرهنگ و تمدن آن سرزمین چنان حل می شوند که با حفظ هویت ایرانی ، رنگی از آن سرزمین را به خود گرفته و فرزندانشان در هویت ملی شمال کشور حل خواهند شد.
کارگردان سریال وارش تاکید کرد : ساخت آثار تلویزیونی با رویکرد نشان دادن فرهنگ و آداب اقوام و طوایف ایرانی کار ارزنده و ابزار بسیار مهم رسانه در حفظ پیوند، وحدت، انسجام و همدلی بیشتر اقوام و طوایف ایرانی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.