نگاهی به سریال ترور خاموش

«ترور خاموش» سریال شبکه یک سیما است که معماهای پیچیده و روابط چند لایه با سوژه اعتیاد را روایت می‌کند. این سریال به کارگردانی احمد معظمی تا ۸ قسمت پیش رفته و  چند پله فراتر از سطح دیگر سریال‌های مرتبط، با پرونده‌های قاچاق و معضلات اجتماعی و حتی پرونده‌های امنیتی برخورد کرده، چرا که سوژه اصلی‌اش «مواد مخدر» است، به ظاهر کلیشه‌ای اما نگاه کلان‌تری را هدفگذاری کرده و جنبه بین‌المللی و مافیایی را دنبال می‌کند.

این سریال به تعبیر ابوالفضل صفری تهیه‌کننده آن، بر اساس پرونده‌های واقعی ساخته شده و سریال از منطقی باورپذیر و انسجام روایت برخوردار خواهد بود و گروهی که قبلاً سریال «سارق روح» را روی آنتن سیما بردند و سعی دارند در راستایِ مفهوم امنیتی، حرف‌های مهم اجتماعی هم داشته باشند.

جلال فاطمی یکی از مأموران امنیتی است که او را بیشتر در نقش بیگانگان و جاسوس‌ها می‌شناسیم و سعید راد که بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران، اینجا در نقش یک مأمور کارکشته‌ ظاهر شده است که در حوزه مسائل امنیتی، آموزش می‌دهد و بعضاً در میان دیالوگ‌هایی که به زبان می‌آورد به تأثیر مسائل روانشناختی می‌پردازد.

در کنار اتفاقات متنوع امنیتی، سیاسی و اجتماعی سریال «ترور خاموش» شب گذشته حاوی طعنه‌های رگباری به کسانی بود که از راه ناصواب، ثروت افسانه‌ای به دست آورده‌اند؛ ماجرا از این قرار است که مأمور امنیتی (حمید عطایی) برای بیان میزان دارایی عجیب زوجی قاچاقچی، از ثروت آقازاده‌ها مثال می‌زند.

در «ترور خاموش» ستاره اسکندری و رضا مولایی نقش زوجی را بازی می‌کنند که آشپزخانه پخت شیشه دارند و از این طریق صاحب ثروتی هنگفت شده‌اند.

اینکه «ترور خاموش» برای نشان دادن بالا بودن ثروت آنها از آقازاده‌ها و ژن‌های خوب مثال می‌آورد، طعنه سنگینی است که تاکنون در سریال‌های تلویزیونی شاهدش نبوده‌ایم.

سریال «ترور خاموش» از قسمت اول تاکنون حاشیه کم نداشته است، از پرداختن به ماجرای کودک همسری تا نمایش دختر موتور سوار و خرید و فروش مواد مخدر با دستگاه کارتخوان!

احمد معظمی کارگردان این سریال تلویزیونی، در میزگرد خبرگزاری تسنیم هم به این نکته اشاره کرد که در «ترور خاموش» علاوه بر توجه به تلنگرهای امنیتی، سیاسی و اجتماعی، خاصه به دغدغه‌های مردم توجه داریم؛ اما قصه اصلی ما مواد مخدر است.

وی با اشاره به ماجرای زن سلطان موادمخدر در سریال، تأکید کرد: در سریال، اتفاق جالبی افتاد که با تمهید نویسندگان، به زن سلطان موادمخدر که نقش آن را “نازنین فراهانی” ایفا می‌کند، اشاره‌ای شد؛ از او می‌پرسند چه شد که آنقدر در شما تحول ایجاد شد و او می‌گوید: در پروازی فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» را دیدم و این اتفاق افتاد.

کارگردان سریال «ترور خاموش» به آشنایی مردم با «هیولای» اعتیاد و موادمخدر اشاره کرد و افزود: ما هدفمان در «ترور خاموش» آشنا کردن مردم با مقوله‌ای به اسم موادمخدر در سطح کلان است؛ جلوگیری از این هیولایی که خانمان‌سوز و خانواده‌سوز است. هیولایی که به واسطه مافیای موادمخدر هر روز بزرگتر می‌شود و گریبانگیر شده است.

او تأکید کرد که این پرونده‌ها وجود دارند و واقعی‌اند؛ در واقع هدف از این سریال غیر از آشنا کردن مردم، مقابله جدی با هیولایی به نام «مواد مخدر» است.

باید منتظر بمانیم تا پایان «ترور خاموش» چه سرمنزل‌ و اهدافی را دنبال خواهد کرد و مخاطب را با چه حلقه‌های مفقوده و پرونده‌های مخوف و امنیتی خاصی مواجه می‌کند؟!