نمایش شب طولانی یلدا به کارگردانی ناصر آویژه

 

به قلم: حمید قاسم زادگان جهرمی ( مدرس دانشگاه و پژوهشگر سینما و تئاتر)

پایگاه خبری نمانامه: خدا توفیق داد در این وضعیت ناپایدار کرونایی موفق به دیدن نمایش شب طولانی یلدا به نویسندگی گیتا داودی و کارگردانی ناصر آویژه در تالار سنگلج شدم. پروتکل های مرسوم بهداشتی در اجرای این نمایش برای تماشاگران در حد نهایت خود بود.

موضوع نمایشنامه، نقش زنان در ۸سال دفاع مقدس است و شرح حال نویسنده ای که در آن روزگار با عشق به همسر و یادآوری فراق یاران سفر کرده روزگار سپری می کند. از نکات برجسته این اثر میزانسن های خوب و تلفیق مچ شده کار تصویر فیلمبرداری و صدای شاهد در صحنه به همت کارگردان اثر می باشد.

در این میان انچه به متن اثر نوشته گیتا داودی، جان تازه ای داده است بازی درخشان دکتر یعقوب زاده و عباس افشاریان در روی صحنه می باشد که نفس تماشاگر را تا اخرین لحظه در سینه جهت دیدن وقایع داستان حبس می کند. جناب یعقوب زاده که تاکنون (به دلیل مشغله تدریس ) شاهد نقش های دوم و سوم در آثار دیگر کارگردانها از ایشان بودیم و بیشتر در انتقال مفهوم نقش های قبل از یک بازی برونگرا بهره می برد.

دراین نمایش با تلفیق صحیح بیان و بدن به یک بازی زیر پوستی درخشان نایل امده که جای تشویق و ستایش دارد. بخصوص در صحنه های مرور لحظات عاشقانه نامه نگاری با همسرش یلدا و صحنه های یادآوری فراق یاران سفر کرده اش. همچنین باید از ارتباط خوب نقش دایی و منصور یادکرد که علی یعقوب زاده و عباس افشاریان هر دو از کلیشه های مرسوم تیپیکال نمایش های دفاع مقدس می گریزند و شخصیت ناب ارایه می دهند.

بازی درسکوت نقش منصور (جناب یعقوب زاده) انتخاب میزانسن آگاهانه ای از سوی نویسنده و کارگردان می باشد که منصور این نمایش از پس آن خوب درآمده است. در این نمایش سعی شده که از بازی در سایه و نمایش زنده و مستند فیلم در قالب فلاش بک نیز بهره برده شود که با توجه به حجم کوچک صحنه تاتر سنگلج کمی جلوه گری انچنانی ندارد. اما به دل می نشیند و کولاژ بی ربط نشده است. به هر صورت در این وضعیت کرونا باید به همت و تلاش گروه احسنت گفت و برای اجراهای دیگر و همچنین فعالیت های ارزنده جناب دکتر یعقوب زاده که هر تلاشش به اندازه سه مقاله علمی و پژوهشی با گرید بالا در خور ستایش است تبریک ویژه گفت. و چقدر خوب است عزیزان دانشجوی بایکوت شده در خانه در ایام قرنطینه کرونا، تشویق به حضور در سالن کاملا بهداشتی تالار سنگلج شوند.

نمایش شب طولانی تا ۹ آبان ۱۴۰۰ بر صحنه حضور دارد.