نمایشنامه «بی‌رو» به کارگردانی نظمی کارامان

پایگاه خبری نمانامه: گویش به زبان کردی و هنر شهروندان کرد مقیم ترکیه هر روز با منع و محدودیت‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود. نظمی کارامان، کارگردان کرد نمایشنامه “بی‌رو” و بازیگرانش از برگ دیگری از فشارهای سیاسی خودسرانه در ترکیه می‌گویند.
به گزارش سایت دویچه وله فارسی، نظمی کارامان کارگردان نمایشنامه “بی‌رو” می‌گوید که مسئولان ترکیه پس از اینکه نمایشنامه “بی‌رو” سه سال تمام بر روی صحنه رفته بود، یکباره اجرای این نمایشنامه را “مسئله‌دار” تشخیص داده‌اند.
می‌گوید یک روز صبح پلیس به محل اجرا مراجعه کرده و او و بازیگران این نمایشنامه ناگزیر به ترک سالن تئاتر شده‌اند. تنها یک روز از اجرای این نمایشنامه در سالن تئاتر شهر استانبول می‌گذشت که “مسئولان نظرشان درباره آن تغییر کرد».
علت ممنوع شدن اجرای این نمایشنامه “اخلال در نظم عمومی” اعلام شده است. جالب اینجا است که نمایشنامه “بی‌رو” بر اساس یکی از آثار نمایشنامه نویس صاحب‌نام ایتالیایی داریو فو تنظیم شده است. اثر “طنز وحشت” داریو فو، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۹۷، توسط این گروه تئاتر کرد، سه سال در ترکیه و همچنین در خارج از آن کشور بر روی صحنه رفته بود.
این نخستین باری در تاریخ ۱۰۶ ساله تئاتر شهر استانبول بود که نمایشنامه‌ای به زبان کردی بر روی صحنه می‌رفت. کارامان می‌گوید: «برای ما و برای جامعه ترکیه این یک نشانه بسیار مهم بود.» حال آنکه این تئاتر پس از یک روز نمایش در این سالن ممنوع می‌شود.