نقد و بررسی فیلم سینمائی «زغال»

پایگاه خبری نمانامه: مسعود فراستی منتقد سینما در بخش میز نقد و بررسی برنامه سینمایی «هفت» درباره فیلم «زغال»، از آثار اکران شده در گروه هنر و تجربه گفت: فیلم زغال فیلم خوبی است. واقعا حیف است که درست دیده نشده است. کاش شرایطی بود که برخی از فیلم های هنرو تجربه درست دیده شود. اینکه فیلمساز تعلق خاطر دارد به زبان بسیار پسندیده است. وقتی داری فیلم را میبینی و زیرنویس را میخوانی عصبانی نمیشوی. به نظرم فیلم دارد داستانی تعریف میکند که برای همان نقطه است. یعنی‌ داستان با محل فیلم ارتباط برقرار میکند. ادای روشن فکری ابدا در فیلم وجود ندارد. با توجه به تهیه کننده نیمه خارجی میتوانست ادای روشن فکری در بیاورد ولی این کار را نکرد. کارگردان قادر میشود داستان فیلم را به من منتقل کند. کارگردان از معلول به علت میرسد. رویدادها بر مبنای یک‌ جبر طبقاتی شکل گرفته است.
او در پایان افزود: فیلم در فضای سالم نفس میکشد که بسیار خوب است. آدمهای قصه برای همان نقطه هستند و شخصیت ها به درستی ساخته میشود‌.

محمدتقی فهیم نیز درباره این فیلم اظهار داشت:فیلم هایی از قبیل زغال در سینمای ما زیاد بوده است. داشته های این فیلم این است که داستان دارد. علاوه بر این که با داستان رو به رو هستیم، فیلم فراز و فرود دارد. اما این داستان وقتی قرار است در نشانه ها و لوکیشن ها باشد باید در چهارچوب جغرافیای ما باشد. ما روایت فیلم را گویا انگار در فراسوی مرزها میبینیم. انگار یک نوع قوم گرایی در فیلم میبینیم. انگار این‌چیدمان در برخی مواقع تعمدی شده است. داستان فیلم در برخی مواقع مثل افتتاحیه فیلم راکد است.

ناصر هاشم زاده، محقق، نویسنده و فیلمنامه نویس نیز که در این بخش شرکت داشت، درباره فیلم «زغال» گفت: حس میکنم که با یک فیلم جدی رو به رو هستم و به تمام موارد فیلم فکر شده است. به سازندگان فیلم تبریک می گویم و توصیه می کنم دوستان این فیلم را ببینید و وسیع تر نمایش داده شود. فیلم مسئله دارد و میتواند مسئله را به مخاطب منتقل کند پس موفق است. فیلم و بیننده همراه هم کشف میکنند. داستان فیلم نمیخواهد شعار بدهد. در فیلم همه درگیر یک اشتباهی هستند که پسر خانواده انجام داده و می گوید اشتباه به خاطر نداری و فقر است. به نظرم فیلمنامه خوبی دارد‌. فیلم بسیار ساده بیان‌ میکند.