نقد فیلم و تاریخچه نقد هنری!

نقد چیست؟

در فرهنگنامه معین نوشته شده، نقد جدا کردن خوب و سره از بد و ناسره است و برای نقد ادبی، ذکر شده، تشخیص معایب و محاسن اثری ادبی.

نقد فیلم چیست؟

از نظر لغت نامه‌ای نقد فیلم همان معنای نقد ادبی را می‌دهد. اما از آنجا که فیلم‌سازی یک صنعت هنری است، ما تاریخچه نقد هنری را ذکر می‌کنیم  سپس به انواع نقد هنری می‌پردازیم سپس ربط این نقدها را به نقد فیلم می‌گوییم.

تاریخچه  نقد هنری

با اینکه به نظر می‌رسد نقد هنری باید نقد یک اثر هنری باشد اما کارشناسان اولین نقد هنری را نقد “لا فون دو سن یه” در سال ۱۹۳۷ می‌دانند که با یک متن ادبی در یک سالن، با مخاطبین فراوان، متنی را خواند که هدف اولش سرگرمی بود ولی این متن حاوی نقدهایی به سیاست آن زمان بود. ولی اولین تلاش ها برای نقد هنری مد نظر ما توسط دنی دیدرو، نویسنده فرانسوی قرن ۱۸ صورت گرفت. این روند ادامه پیدا کرد و با ورود سینما نقد سینما هم به نقد های هنری اضافه شد.

انواع نقدهای هنری

نقد ژورنالیستی: این نقد در واقع، خلاصه یک اتفاق بزرگ است و به اون معنایی که نقد در دیدگاه ما هست، نیست ولی کارشناسان آن را نقد می‌دانند.

نقد آموزشی‌: این نقد بیشتر سر کلاس های درس گفته می‌شود و استاد تلاش می‌کند درس‌هایی که به شاگردان آموخته است را در اثر هنری نشان دهد.

نقد پژوهشی: این نقد به صورت حرفه‌ای در مورد نحوه ساخت فیلم توضیحاتی می‌دهد. این نقد رایج‌ترین نقد برای فیلم است و معمولا نقادهای حرفه‌ای از این نقد استفاده می‌کنند. آنها در مورد نحوه کارگردانی، فیلمبرداری، بازیگری و… توضیحات کاملی می‌دهند. ما توصیه می‌کنیم این نوع نقد را قبل از دیدن فیلم بخوانید تا ببینید اصلا فیلم ارزش دیدن دارد یا خیر.

نقد کاربردی و ابزاری: در این نقد، اثر هنری از لحاظ اخلاقی نقد می‌شود. این نقد در صنعت فیلم کاربردی ندارد و اگر همچین هدفی در نقد داشته باشید، باید در مدل نقد متن‌گرا یا محتواگرا دنبال آن بگردید.

نقد فراگیر یا مردم پسند: این نقد در واقع حرف‌های مردم در مورد یک اثر هنری است و شخص نویسنده در واقع تنها مسئول جمع‌آوری اطلاعات مردم بوده است. این نقد در فیلم همان جوایزی که گرفته است، نظر مردمی که دیدند چه بوده و…. این نقد در نظر ما نقد حساب نمی‌شود و هر کاربر همچین نقدی بکند، با کمال احترام نقدش را قبول نخواهیم کرد. این نقد طبیعتا قبل از دیدن فیلم خوانده می‌شود.

نقد فرمالیستی: در واقع این نقد احساسات بیننده یا شنونده بعد از دیدن یا شنیدن اثر هنری است. این نقد خالی از اصطلاحات حرفه‌ای و معمولا با توصیه کردن بیننده یا شنونده همراه است. این نقد در فیلم به صورت بیان احساسات آدم‌های معمولی است. این نقد است که باعث فروش بیشتر فیلم‌ها می‌شود. این نقد تنها برای قبل فیلم ساخته شده است.

نقد متن‌گرا یا محتواگرا: این نقد معمولا بیشتر به باطن یک اثر هنری می‌نگرد. این نقد اصلی‌ترین روش نقد فیلم است. درست است که برخی فیلم‌ها مثل بعضی آثار هنری هیچ حرفی ندارند، اما بیشتر فیلم‌ها حداقل حرف کوچکی برای گفتن دارند. تلاش کنید آنها را پیدا کنید، ممکن است نکته اخلاقی باشد یا سیاسی و….