نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ورزشی

نمانامه: دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ورزشی گفت: حوزه ورزش نباید به بخش خصوصی واگذار و رها شود؛ همچنان که در هیچ کجای دنیا کار تخصصی در حوزه ورزش وظیفه بخش خصوصی نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ورزشی ایران و پنجمین جشنواره بین‌المللی عکس ورزشی ایران شنبه ۲۵ تیرماه در آکادمی المپیک مجموعه ورزشی انقلاب، برگزار شد.

در این نشست سیدمجتبی علوعی، دبیر جشنواره و عبدالحمید احمدی، رییس شورای سیاستگذاری جشنواره و مشاور وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک درباره این رویداد فرهنگی _ ورزشی به ارائه سخن پرداختند.

در ابتدای نشست، احمدی رییس شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی گفت: باید با قوت بخشیدن به حوزه فرهنگی و حمایت از تولیدات فیلمسازان به فرهنگ سازی در حوزه ورزشی کمک کنیم.

وی افزود: امروز فیلم و عکس ورزشی ایران در بیرون از ایران دیده شده و توانسته تا در این حوزه درخشش داشته باشد.

مشاور وزیر ورزش و کمیته ملی المپیک با اشاره به بزرگداشت های این جشنواره گفت: در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی از محمد نصری در حوزه ورزش، پژمان جمشیدی در حوزه سینما و اردشیر لارودی در حوزه رسانه تقدیر خواهد شد.

حوزه ورزش نباید به بخش خصوصی واگذار شود

در ادامه دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ ورزشی بیان کرد: فراخوان جشنواره همزمان با جشنواره فیلم فجر اعلام شد و تا اوایل خردادماه آثار جذب و سپس پروسه داوری شروع شد.

علوی ادامه داد: در دوسالی که تمام دنیا به دلیل کووید ۱۹ تعطیل بود، آثار رسیده به این جشنواره نشان از پویایی جامعه هنری ما داشت.

وی افزود: در این جشنواره از ایران ۱۷۶ اثر در ۷ بخش جذب کردیم؛ و ۶۹ کشوری که برای ما اثر فرستادند ۵۳۱ اثر بود.

دبیر این جشنواره تاکید کرد: این مهم نشان داد که به رغم هر مصیبتی که در جامعه ما در جریان باشد هنرمندان دست از فعالیت نمی‌کشند.

علوی با اشاره به اهمیت نادیده گرفته شده جشنواره فیلم فیلم‌های ورزشی یادآور شد: این جشنواره تجمیعی از تمام جشنواره هاست؛ ورزش به دلیل شور و نشاط حوزه‌اش پویایی و اخبار بسیاری دارد و هروز یک رویداد در آن هست. پیش‌تر در حوزه رویدادهای ورزشی فعالیت تخصصی در حوزه سینما نداشته‌ایم که این امر مستلزم عنایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی گفت: وقتی یک فیلم ورزشی مشی‌تواند الگوسازی گسترده کرده و جامعه را به شور و نشاط فراخواند، سازمان سینمایی و مجلس شورای اسلامی باید توجه و دستورالعمل‌هایی را به این سمت داشته باشند. یعنی باید برای این حوزه ردیف بودجه‌ای تعریف شود وگرنه حوزه خصوصی ماندن این جشنواره (به عنوان تنها جشنواره خصوصی حال حاضر) در این عرصه قدرت اجرایی قدرتمندی ندارد.

علوی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهوری دولت سیزدهم یادآور شد: حوزه ورزش نباید به بخش خصوصی واگذار و رها شود؛ همچنان که در هیچ کجای دنیا کارتخصصی در ورزشی و حوزه ورزش وظیفه بخش خصوصی نیست.

آثار برتر در جام‌جهانی فوتبال قطر رونمایی می‌شوند 

پس از آن علی سامعی با اشاره به شکل برگزاری جشنواره سیزدهم فیلم‌های ورزشی و سیر زمانی روند این جشنواره گفت: در این جشنواره ۳۰۰۰ عکس از ۵۳ کشور به دست ما رسید.

وی با اشاره به دسته بندی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی افزود: این جشنواره در سه بخش عکس‌های ورزش حرفه‌ای، عکس‌های مقدماتی جام جهانی و عکس‌های سایر فعالیت‌های ورزشی برگزار شده است

قائم مقام دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی در بخش عکس اظهار داشت: آثار برتر در نهایت همزمان با جام‌جهانی فوتبال در پاویون فرهنگی ایران در قطر به نمایش درخواهند آمد.