نخستین حضور «تقصیر لانگلوا شد» در جشنواره بین المللی

نمانامه: جشنواره پراد که شصت و سومین دور خود را از سه روز پیش با نمایش فیلمهای برادران داردن و در حضور آنها شروع کرده بود، قرار است فیلم « تقصیر لانگلوا شد» ساخته محمد حقیقت را با حضور هنرپیشه آن، بازیگر فرانسوی (نوئمی استیون) و کارگردان فیلم در معرض نمایش بگذارد. این نخستین حضور فیلم «تقصیر لانگلوا شد» در یک جشنواره بین المللی است و بعد از نمایش، رسانه ها با کارگردان و بازیگر آن گفتگو خواهند داشت.

در بخشی از این فیلم داستانی/ مستند به فرخ غفاری بنیانگذار سینماتک ایران نیز پرداخته شده است. بخش های از گفتگوی مفصل ویدیویی محمد حقیقت با این مورخ، منتقد و کارگردان ایرانی در سال ۱۹۹۲ که تاکنون پخش نشده، در این فیلم استفاده است.

فرغ غفاری به مدت ۵ سال همکار آنری لانگلوا بنیانگذار سینماتک فرانسه بوده است و او غفاری را تشویق کرد به ایران برود و سینماتک ایران ( فیلمخانه) را راه اندازی کند. بنابراین هانری لانگلوا سهمی در راه اندازی فیلمخانه ملی ایران داشته است. فیلم «تقصیر لانگلوا شد» به مدت ۵۳ دقیقه و محصول شرکت فیلمسازی « ماها فیلم» در پاریس است.

جشنواره سینمایی پراد که غیر رقابتی است، امسال شصت وسومین دور خود را می گذارند.

خلاصه فیلم:

«تقصیر لانگلوا شد» ماجرای یک نوجوانی ایرانی است که روزی برای بنیانگذار سینماتک فرانسه نامه‌ای می‌نویسد و اظهار علاقه می‌کند که به دیدار او در پاریس برود و همچنین با سینما‌تک و برنامه‌های آن آشنا شود. او هرگز پاسخ نامه‌اش را دریافت نمی‌کند. روزی چمدانش را برمی‌دارد و به پاریس رفته مقابل سینما تک می‌رسد، اما دیر رسیده است و هانری لانگلوا فوت کرده. این جوان به گورستان مونپارناس می‌رود و با لانگلوا شروع به گفتگو می‌کند که لانگلوا به او پاسخ می‌دهد. در همان نزدیکی، قبر بنیانگذار سینماتک ایران،  فرخ غفاری قرار دارد که مدتی با لانگلوا کار کرده بود و وی را تشویق به ایجاد سینماتک ایران کرده بود، فرخ غفاری حکایت‌های بسیار برای این جوان تعریف می‌کند…

اما در این گورستان سینماگران بزرگ دیگری آرمیده‌اند، که این جوان با آنها نیز گفتگو می‌کند! آنها البته تنها نیستند، در میان مردگان دختر زیبای پاریسی زنده‌ای هم هست که با معشوقه‌اش بر سر قبر او راز و نیاز می‌کند. این فیلم همچنان قراراست در سینماتک فرانسه بزودی به نمایش درآید.

عوامل فیلم عبارتند از:

نویسنده سناریو، کارگردان و مونتاژ: محمد حقیقت

فیلمبردار  و همکار مونتاژ: علیرضا میرزائی

فیلمبردار دوم: دانا فرزانه‌پور

صدا بردار: محمد کردی

صداگذار: علیرضا علویان

عکاس صحنه: یاسر قارونی

اتالوناژ: رضا تیموری.

بازیگران: هانری لانگلوا، فرخ غفاری، نوئمی ستون.