نامه سازندگان پنج فیلم متوقف شده

پایگاه خبری نمانامه: سازندگان پنج فیلمی که اکران آثارشان به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود نامه‌ای مشترک خطاب به حسین انتظامی نوشت .
متن نامه کارگردان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های «بی‌وزنی»، «یادم تو را فراموش»، «نرگس مست»، «چهل و هفت» و «عطر داغ» به شرح زیر است:
.
متأسفانه امروز مردم کشور ما به دلیل شیوع ویروس، شرایط خوبی را سپری نمی‌کنند و سینماگران هم، مانند دیگر اتفاقات تلخ گذشته تا برطرف شدن مشکل، در کنار مردم خواهند بود.
.
ما به عنوان فیلمسازان و تهیه‌کنندگان چند فیلم سینمایی که پس از جشنواره فجر اکران خود را آغاز کردیم، این روزها و پس از تعطیلی سینماها، که البته به حق اقدام درستی در جهت سلامت جامعه بود، نگرانی‌مان را از شرایط به وجود آمده برای فیلم‌هایمان، اعلام می‌کنیم.
.
اکران فیلم‌های ما، دقیقا پس از جشنواره فجر، در شرایطی شروع شد که بالقوه زمان مناسبی برای عرضه فیلم در سینماها نیست و هنوز چند روزی از اکران این فیلم‌ها نگذشته بود که مردم درگیر انتخابات شدند و پس از آن هم شیوع ویروس سبب تعطیلی سینماها شد، در نتیجه هر کدام از فیلم‌ها تنها چند روز و آن هم در بدترین دوره اکران را داشتند.
.
البته همانطور که اشاره شد، سلامتی مردم نه تنها از فیلم‌های ما، بلکه از کل سینما مهمتر است و تا برون رفت از این مشکل، همسو با سیاست‌های سازمان سینمایی دوش به دوش مردم خواهیم بود.
.مهمترین خواسته ما، جبران خسارات مالی وارد شده، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فیلم‌هایی که پس از اکران در فصل مُرده سینما، تنها چند روز بر پرده سینماها به نمایش در آمدند. تمامی این فیلم‌ها با سختی‌های بسیار و با حمایت بخش خصوصی تولید شده‌اند، از طرفی مدت‌ها در صف اکران منتظر بوده‌اند و در زمان اکران کوتاه، هزینه‌های بسیاری هم بابت تبلیغات انجام شده است.
.
از سویی کاملا روشن است در زمان بازگشایی سینماها – در هر زمانی – اثرات این اوضاع و نگرانی جامعه باعث خواهد شد که سینما تا چندین ماه نتواند کمر راست کند و طبیعتا تمام تبلیغات پیش از این و هزینه‌های پخش باید مجددا صورت بگیرد، در نتیجه خواستار جبران خسارت‌های وارده به این فیلم‌ها هستیم، فیلم‌های مستقلی که با مرارت‌های بسیار توانسته‌اند به اکران برسند و این اکران کوتاه مدت، صدمات جبران ناپذیر روحی و مادی برای سازندگان آنها در پی داشته است.
.

اما نگرانی بعدی ما، در زمان بازگشایی سینماها خواهد بود. ما خواستار آن هستیم، با هماهنگی سازمان سینمایی، شورای صنفی نمایش و سینماداران، اکران خود را بر مبنای عدالت از ابتدا شروع کنیم، چرا که فرصت اکران چند روزه برای این فیلم‌ها، قطعا نابودی کامل این فیلم‌ها را در بر خواهد داشت. تمامی هزینه‌ها و تلاش‌های تبلیغاتی ما، یک شبه از بین رفت و با توجه به فضای روحی جامعه در زمان بازگشایی، فیلم‌ها بایستی از ابتدا تبلیغات خود را برای معرفی به مخاطب انجام دهند.
.
در بازگشایی سینماها، مطمنا چند روز اول شاهد رکود خواهیم بود و تأکید می‌کنیم که فرصت چند روزه برای اکران فیلم‌های ما، قطعا باعث فیلم سوزی و عدم استقبال از سوی تماشاگر خواهد بود. از طرفی، ظرفیت سانس‌های سینمای ایران با توجه تعداد سالن‌ها بسیار محدود است و اگر فیلم جدیدی به چرخه اکران اضافه شود، قطعا هیچ کدام از فیلم‌های ما، سانس و زمان مناسب را برای مراجعه مخاطب نخواهد داشت. در پایان با آرزوی سلامتی برای مردم کشورمان، امیدواریم نگرانی جمعی از اهالی سینما در تضییع حقوقشان در اکران؛ توسط سازمان سینمایی، خانه سینما و شورای صنفی نمایش در نظر گرفته شود و ضمن جبران بخشی از خسارت این فیلم‌ها، اکران مناسبی برای این چند فیلم در نظر گرفته شود.
.