نقد و بررسی مستند «سیل بند»

به قلم: جبار آذین

پایگاه خبری نمانامه: شبکه سه سیما با پخش مستند حرفه ای «سیل بند» ساخته جسورانه محمد دیندار، پژوهشگر، نویسنده، منقد و مستند ساز آثار متفاوت و استراتژیک درباره رخدادهای مهم اجتماعی و رویدادهای طبیعی، مخاطبان خود را به تماشای ابعاد گوناگون حادثه سیل و اوضاع سیل زدگان، کوتاهی ها،غفلتها و امدادهای نهادهای مردمی کشور و یاریگران سیل زده ها که پیشتر با این گستردگی و نگاه تحلیلی از تلویزیون به نمایش در نیامده بود، نشاند.

سیل بند، افزون بر مضمون و محتوای متعهدانه و مردمی و نگرش آسیب شناسانه به پدیده تلخ سیل دراستانهای خوزستان، گلستان و لرستان، از ساختارهنری و فرمی منطبق با موضوع مستند، تصویر برداری فوق العاده و موسیقی و نگاه پژوهش محور برخوردار است.

در این اثر مستند تاثیرگذار، فیلمساز در گفت وگویی چالشی با برخی مسوولان درگیر وامداد رسان سیل زدگان، در کنار ارایه تصاویر مناسب، از زوایای مختلف به علل بروز و وقوع سیل، پیشگیری ها، مدیریت ها، همکاری ها و کاستیها و یاری های مردم پرداخته است.

حضور مدیران و نیروهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در کنار بسیجیان و مردم نقاط کشور و جوانمردانی که از کشورهای لیبی سوریه وعراق و افغانستان برای یاری سیل زدگان استان های سیل زده آمده بودند و همچنین حضور سردار ملی، شهید دلاور «حاج قاسم سلیمانی» که به حضور بیشتر و قوی ترامداد رسان ها انجامید وکوشش ها وهمت های مردم کشوردر یاری سیلزدگان، تصاویری حماسی خلق کرده بود.

این مستند روشنگر و هشدار دهنده با سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت وجود آمادگی و امکانات، تجهیزات و مدیریت و پیشگیری بهنگام و مقابله به موقع، همراه تصاویری از مهار سیل با ایجاد سیل بندها به پایان رسید.

مستند سیل بند، تصویری هوشمندانه، تاثیرگذار و هنرمندانه از سیل و سیل زدگان و حماسه ملی و جهانی همیاری و همدلی با سیل زدگان و یاری خواهان است…