مولاژ کتیبه‌های باستانی در حال اضمحلال،

پایگاه خبری نمانامه: حاصل۱۷ سال فعالیت پژوهشکده زبان و گویش در تهیه مولاژ کتیبه های صخره ای از ۳۰ اردیبهشت به نمایش گذاشته می شود.

نمایشگاه مستندسازی کتیبه های صخره ای به مناسبت بزرگداشت هفته میراث فرهنگی برگزار می شود.

سرپرست پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی با اعلام این مطلب افزود:‌ « تعدادی از مولاژهای کتیبه های صخره ای در حال اضمحلال پیش از اسلام در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود. تهیه مولاژهای این کتیبه ها در پی اقدامات پژوهشکده زبان و گویش برای حفظ متن این کتیبه ها از هر خطری،‌ از سال ۶۸ در پژوهشکده زبان و گویش آغاز شده است و حاصل این تلاش ها تا دی ماه ۸۴  برای نمایش آماده شده است.»

وی افزود:«اصل این کتیبه ها در وضعیت مناسبی قرار ندارد و رفتار مناسبی با آنها نمی شود. گذشته از این به دلیل شرایط جوی نامساعد نیز بسیاری از کتیبه های صخره ای در معرض از میان رفتن هستند. به عنوان مثال قسمتی از کتیبه کرتیر در نقش رجب و کل کتیبه پهلوی مشکین شهر نیز از بین رفته است اما خوشبختانه مولاژ این کتیبه ها تهیه شده است. دغدغه اصلی پژوهشکده زبان و گویش جلوگیری از اضمحلال این کتیبه ها، ‌سرکشی بهنگام به کتیبه های صخره ای جهت مراقبت از آنها، ‌تهیه عکس و کپی منفی به منظور در دست داشتن آخرین و ضعیت فیزیکی آنها به عنوان یک سند مکتوب و حفظ در مرکز اسناد تاریخی و تهیه یک یا دو نسخه مولاژ از نسخه منفی و قرار دادن آن در مکانی مناسب است.»

بشاش افزود: « این مولاژها در کاخ موزه نیاوران نگهداری می شود و سال هاست به دنبال مکان مسقف و ثابتی برای نگهداری و به نمایش گذاشتن آن هستیم که هسته ای برای مرکز مطالعه خطوط کهن ایرانی باشد. برای بسیاری از مقوله ها در حوزه میراث فرهنگی مکان هایی در نظر گرفته شده است اما با توجه به اینکه این مولاژها بازتاب دهنده میراثی کهن هستند و قدیمی ترین آثار خطی ایران هستند و با توجه به اینکه با از میان رفتن اصل این کتیبه ها ممکن است هیچ اثری از این خط ها باقی نماند،‌ تاکنون هیچ توجهی به اهمیت تهیه مولاژ نشده است.»

وی گفت:‌ « در میان کتیبه های کشور حدود ۷۰ کتیبه در معرض خطر نابودی قرار دارد. تعدادی کتیبه با نقوش پیش از تاریخ نیز وجود دارد که دارای نشانه های خطی هستند که تاکنون موفق نشده ایم از آنها مولاژ تهیه کنیم. چند کتیبه نیز در کرمانشاه وجود دارد که با قدیمی ترین خط های موجود در ایران نوشته شده است اما تاکنون مولاژی از آنها تهیه نشده است. به طور کلی شاید ۱۰ یا ۱۲ کتیبه در خطر وجود داشته باشد که کار قالب گیری و مولاژ آنها انجام نشده است. تهیه این مولاژها در برنامه سال ۸۵ پژوهشکده پیش بینی شده است.»

نمایشگاه مستندسازی کتیبه های صخره ای از ۳۰ اردیبهشت تا ۳ خرداد در تالار آبی کاخ موزه نیاوران برپا خواهد بود.