مقصر فاجعه اهواز کیست؟

فیلمها و جسته گریخته مصاحبه ها نشان می دهد انبوهی از نظامیان بی دفاع را سیبل تیراندازی کور چند کور دل گروهکی وداعشی کرده ایم تا به راحتی قریب ده دقیقه هر آنچه در خشاب دارند آتش کنند و احیاناً زمانی سراغشان بروند که دیگر تیری در ترکش نداشته باشند، وضعیتی که حتی چه بسا خود تروریستهاهم فکرش را هم نمی کردند والا لابد کنار خود انباری از مهمات را دپو می کردند.
این روزها آنچه و آنکه باید مورد پرسش قرار گیرد سیستم مدیریت و حفاظت میدان است. همه می دانیم در گروههای سان و‌رژه همه سلاح های سبک و سنگین برای رعایت امنیت شرکت کنندگان در این نمایشها عاری از مهمات جنگی است ولی اطمینان خاطر برای امتیت و سلامت این حجم از نفرات نظامی و ادوات فوق العاده گرانقیمت جنگی باسیستم امنیتی و حفاظت میدان است که تمامی امرا وسرداران و افسران ودرجه داران وسربازان حاضر در رژه و رزمایش، فارغ از هر عنوان و درجه ای که دارند وبعلاوه ماشین آلات وجنگ افزارها ومهمات آماده شده برای نمایش باید دربالاترین پوشش امنیتی قرار گیرند.
درحادثه اهوازکه بمناسبت آغاز هفته دفاع مقدس ،نظامیان مختلف از سپاه و ارتش و نیروی انتظامی وبسیج درکنارهم برای رژه شرکت کرده بودند.
می بایست امنیت کامل داشته وازفرمانده واحدی تبعیت میکردند تا دشمن نتواند از چنین گپ هایی سوء استفاده کرده اینگونه نظامیان بی دفاع ومردمی را که برای دیدن مراسم آمده بودند، را به رگبار سلاح خشم و جهل خویش ببندد. اگر این بار توانستند با چهار تا کلاشینکوف کاملاً آزادانه ۲۵نفر را شهیدودهها نفر دیگررا زخمی کنند چه تضمینی هست دفعه دیگر با آرپی جی، موشکها و مهمات انفجاری در معرض نمایش را منفجر نکنند و فاجعه ای بزرگتر پیش آورند؟

لایه ای عمیق تر برای مقابله با چنین رخدادی اما، پدافند غیر عاملی است که دانشمندان علوم‌اجتماعی ما باید در اندیشه آن باشند و آن هم‌کشف ریشه و علت بروز چنین باوری درعده ای از نوع بشر که با انجام چنین قتل عامی ، متاسفانه خودرا بهشتی هم میدانند.! همگی کلیپ کوتاه تروریستهای شرکت کننده در این عملیات را دیدیم که‌ چگونه با باورمندی سترگی خود را عازم جهادی بی شک و شبهه در راه خدا می دانستند! این جهل و‌ نفرت از کجا نشأت می گیرد و راه مقابله با آن چگونه است؟
حتماً این مطالعه همتی بزرگتر از راه انداختن تعدادی نظامی و قطار کردن ادوات نظامی در خیابان می‌طلبد و کجایند، امرا، وسرداران و افسران وارگانها وسازمانها ووزارتخانه های این میدان که بی تدبیر اینگونه عمل کردند!؟ که باید پاسخگوی ملت بزرگ ایران باشند.