مقایسه گلکسی A52s با گلکسی A72؛ چه تفاوت هایی وجود دارد؟

کمپانی سامسونگ در سال‌های اخیر توجه زیادی به گوشی‌های میان‌رده داشته است و به همین دلیل مدل‌های مختلفی را تولید و به بازار عرضه کرده است تا بتوانند بر اساس امکانات و ویژگی‌ها برای دسته‌ای از کاربران مناسب باشند. این غول کره‌ای در نظر دارد از این طریق نظر طیف وسیعی از کاربران با سلیقه‌های مختلف را به سمت محصولات خود جلب کند. گوشی‌های گلکسی A72 و گلکسی A52s دو مدل از گوشی‌های میان‌رده محبوب این برند در بازار هستند که بازه قیمتی تقریبا یکسانی دارند اما دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

قیمت گوشی سامسونگ کاملا بستگی به مدل و مشخصات گوشی دارد. سامسونگ برای ماندن در بازار پر رقابت گوشی‌های هوشمند، دست به تولید سری‌های مختلف گوشی کرد. هر سری گوشی سامسونگ، مشخصات فنی و در نتیجه قیمت متفاوت‌تری دارد تا دست خریدار را برای خرید گوشی سامسونگ باز نگه دارد. در لیست قیمت گوشی سامسونگ مدل‌های بسیاری پیدا می‌شود. سامسونگ سعی کرده است تا بالاترین کیفیت را برای تمام اقشار مردم ارائه کند تا هر کسی با حداقل بودجه بتواند یک گوشی سامسونگ در دستش بگیرد.

طراحی و کیفیت ساخت

امسال شاهد این موضوع بودیم که کمپانی سامسونگ تغییراتی را در طراحی گوشی‌های خود اعمال کرد که این تغییرات گوشی‌های میان‌رده را نیز شامل می‌شد. گوشی‌های A52s و A72 نیز بر اساس همین سیاست، طراحی کاملا متفاوتی با نسل قبلی خود دارند. اگر این دو گوشی را در کنار هم قرار دهید به‌سختی بتوانید تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید زیرا هر دو گوشی از بیشتر جنبه‌ها مانند وزن، ضخامت و ابعاد مشابه یکدیگر هستند.

یکی از تغییرات مهم در طراحی ظاهری این نسل طراحی مات قاب پشتی و تغییر در فریم لنزهای دوربین است. طراحی فریم دوربین‌ها به‌صورت یکپارچه با قاب پشتی انجام شده است و به‌نوعی فریم دوربین‌ها بخشی از قاب پشتی است که جذابیت ظاهری بیشتری به آن بخشیده است. جنس قاب پشتی از پلاستیک بوده و طراحی مات آن باعث می‌شود تا میزان کمتری از کثیفی و اثر انگشت بر روی آن باقی بماند. جنس فریم دور هر دو گوشی از جنس پلاستیک است با این تفاوت که طراحی براق دارد و حالت دوگانگی جذابی با طراحی قاب پشتی ایجاد کرده است که به جذابیت این گوشی‌ها می‌افزاید.

هر دو گوشی گواهی IP67 را دریافت کرده‌اند به معنای دوام آن‌ها در برابر نفوذ آب به مدت ۳۰ دقیقه و در عمق ۱ متری است. بیشترین تفاوت این دو گوشی که خیلی محسوس به نظر نمی‌رسد در ابعاد آن‌ها و جایی است که گوشی A72 حدود ۵ میلیمتر کشیده‌تر و حدود ۲ میلیمتر عریض‌تر از A52s است.

در قاب جلویی که توسط صفحه‌نمایش اشغال شده است، نسبت به نسل قبل این دو گوشی شاهد کاهش نسبت صفحه‌نمایش به بدنه هستیم. این عدد از ۸۷ درصد در نسل قبل به ۸۴ درصد رسیده است. حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش در این دو گوشی را نمی‌توان به‌عنوان نقطه‌ضعف در نظر گرفت. به‌طورکلی هر دو گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت در یک سطح قرار گرفته‌اند و اگر جزو علاقه‌مندان به گوشی خوش‌دست هستید A52s گزینه مناسبی است و برای داشتن صفحه‌نمایش بزرگ‌تر می‌توانید A72 را انتخاب کنید.

 

 

صفحه‌نمایش

گوشی A52s سامسونگ از یک پنل سوپرآمولد با ابعاد ۶٫۵ اینچ و رزولوشن FHD+ به‌عنوان صفحه‌نمایش بهره می‌برد که تراکم پیکسلی ۴۰۵dpi را ارائه می‌دهد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی برخوردار است. این در حالی است که A72 از پنل مشابه با ابعاد ۶٫۷ اینچ بهره می‌برد که میزان تراکم پیکسلی در آن ۳۹۴dpi بوده و نرخ نوسازی صفحه‌نمایش نیز ۹۰ هرتز است.

پنل هر دو گوشی از نظر کیفیت بسیار خوب است و کاربر می‌تواند از مشاهده هر نوع محتوایی در آن‌ها نهایت لذت را ببرد. از نظر شدت روشنایی صفحه‌نمایش، هر دو گوشی عملکرد یکسانی دارند و میزان روشنایی آن‌ها در حالت حداکثر به ۸۲۵ نیت می‌رسد.

تنها تفاوت کهکشانی‌های سامسونگ که باعث برتری مدل A52s نسبت به A72 می‌شود مربوط به نرخ نوسازی صفحه‌نمایش است که این عدد در مدل A52s به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. به‌این‌ترتیب این گوشی می‌تواند محتواهای درون صفحه‌نمایش را روان‌تر به نمایش درآورد.

عملکرد سخت‌افزاری و ارتباطات

همان‌طور که از نام A52s 5G مشخص است یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این گوشی با گلکسی A72 پشتیبانی از نسل پنجم اینترنت همراه است. این قابلیت باعث می‌شود که دارندگان این گوشی با راه‌اندازی شبکه ۵G بتوانند سرعت اینترنت بالاتری را تجربه کنند. از نظر سخت‌افزاری، شرکت سامسونگ برای گوشی گلکسی A52s به سراغ تراشه کوالکام یعنی اسنپدراگون ۷۷۸G رفته است که از معماری ۶ نانومتری در ساخت آن استفاده شده است. این تراشه دارای ۸ هسته پردازشی است و با یک پردازنده گرافیکی از نوع Adreno 642L همراه شده است. این گوشی از نظر سخت‌افزاری عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند تمام بازی‌های محبوب و پرطرف‌دار را با نهایت تنظیمات گرافیکی اجرا کند و همچنین در انجام کارهای سنگین کاربران را تنها نخواهد گذاشت.

منبع قدرت گوشی A72 نیز توسط تراشه کوالکام یعنی اسنپدراگون ۷۲۰G تأمین می‌شود که در ساخت آن از معماری ۸ نانومتری استفاده شده است. این پردازنده که دارای ۸ هسته پردازشی است با یک پردازنده گرافیکی Adreno 618 همراه شده است. با استفاده از پردازنده این گوشی می‌توان بازی‌های جدید را اجرا کرد اما نمی‌توان بالاترین تنظیمات گرافیکی را برای اجرا در نظر گرفت. هر دو مدل گوشی کهکشانی سامسونگ در دو نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت عرضه شده‌اند که با حافظه رم ۶ یا ۸ گیگابایتی همراه هستند.

از لحاظ سخت‌افزاری هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند اما در مقام مقایسه کفه ترازو به سمت گلکسی A52s سنگینی می‌کند زیرا هم از قدرت پردازنده بیشتری برخوردار است و هم می‌تواند از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی کند.

 

 

باتری و امنیت

از لحاظ باتری و میزان شارژدهی گوشی گلکسی A72 به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری مجهز شده است درحالی‌که A52s از یک باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر بهره‌مند است. هر دو باتری با فناوری شارژ سریع ۲۵ واتی شارژ می‌شوند که می‌توانند در مدت‌زمان ۳۰ دقیقه شارژ خود را از ۰ به ۵۴ درصد برسانند که برای یک گوشی میان‌رده با این مشخصات، عدد خوب و قابل قبولی محسوب می‌شود. از نظر شارژدهی هر دو گوشی عملکرد مشابهی داشته و در استفاده عادی و روزمره تا ۱٫۵ روز می‌توانند شما را همراهی کنند.

دوربین

از لحاظ دوربین هر دو کهکشانی سامسونگ از سنسور مگاپیکسلی بهره می‌برند. از سازنده سنسور گوشی گلکسی A72 اطلاعاتی منتشر نشده است اما این سنسور گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 دارد و از قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. دوربین این گوشی در حالت پیش‌فرض تصاویر با ابعاد ۱۶ مگاپیکسلی ثبت می‌کند که باتوجه‌به قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال می‌تواند تصاویر با کیفیتی ثبت کند.

اما سنسور دوربین گوشی گلکسی A52s ساخت شرکت سونی و مدل IMX682 Exmor RS است که گشودگی دیافراگم f/1.8 دارد و به قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز مجهز شده است. هر دو گوشی از یک لنز فوق عریض با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند که می‌تواند عکس‌هایی با زاویه ۱۲۰ درجه ثبت کند. دوربین ماکرو در هر دو گوشی سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد و تفاوت این دو گوشی در لنزهای تشخیص عمق و تله فوتو است. A72 مجهز به لنز تله‌فوتو با سنسور ۸ مگاپیکسلی است درحالی‌که A52s از یک لنز تشخیص عمق با سنسور ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

هر دو گوشی از لحاظ دوربین و ثبت تصاویر عملکرد تقریبا مشابهی دارند و می‌توانند عکس‌هایی باکیفیت بالا، جزئیات بسیار خوب و رنج دینامیکی وسیع ثبت کنند. برای مقایسه دو گوشی A52s و A71 و یا هر دو نوع گوشی دیگری می توانید وارد لینک زیر شوید و مشخصات گوشی های مختلف را با هم مقایسه کنید:

https://www.technolife.ir/compare