تمسخر صدای استاد «سهراب محمدی» در صدا و سیما!

نمانامه: در یک برنامه ترکیبی در شبکه سه سیما با اجرای مهران رجبی پس از پخش بخشی از ترانه فولکلور شاره جان توسط استاد سهراب بخشی از یک شرکت کننده خواسته می شود صدای او را تقلید کند و به این بهانه باعث خنده شوند. این موضوع از سوی کاربران بسیاری با انتقاد روبرو شد و گفته شده که در این برنامه با تمسخر این خواننده بزرگ خراسانی، به او توهین شده است.

 

استاد سهراب بخشی کیست؟

سهراب محمدی، از نوازندگان برجسته دوتار و از مردم کرمانج شمال خراسان بود که در حماسه خوانی و منظومه خوانی جزو مهم‌ترین چهره‌های موسیقی کشور به شمار می‌رفت. این هنرمند که زاده ۱۳۱۷ بود از سنین کودکی در کنار پدر خود بالیده و به فنون آوازی و دوتار نوازی آشنا شده و بویژه در حماسه‌خوانی و منظومه‌خوانی‌های کرمانجی سرآمد روزگار شد، نزدیک به چهل ترانه انقلابی در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی از جمله آثار تولیدی ایشان بود.

وی که مدرک درجه یک هنری معادل دکترای نوازندگی و خوانندگی را نیز دریافت کرده بود، نخستین بار خانم فوزیه مجد مادر اتنوموزیکولوژی موسیقی نواحی، او را به جامعه هنری معرفی کرد.

سهراب نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رسانه رادیو آغاز کرد و در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و همینطور جشنواره‌های مختلف کشور پس از انقلاب اسلامی حضور داشت.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند. آن‌ها به نوعی روایت‌گران فرهنگ شفاهی این منطقه از کشورمان بوده که از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند. این در حالی است که بخشی‌ها معمولاً به بداهه‌نوازی و بداهه‌گویی معروف بوده‌اند و توانایی نوازندگی و خوانندگی در مدت زمان طولانی را دارند.

در روایت عامیانه لقب بخشی نیز این‌گونه تعریف می‌شود:

بخشی کسی است که خداوند به او موهبت و مقامی ویژه بخشیده‌ است؛ بنابراین یک بخشی افزون بر اینکه لازم است در نوازندگی چیره‌دست، در خوانندگی خوش‌صدا و در داستان‌گویی و شعرخوانی مسلط باشد، باید از نظر آگاهی و عرفان به مرحله‌ای برسد که شایسته عنوان بخشی شود. این استاد برجسته موسیقی مقامی شمال خراسان، در مرداد ۹۹ دیده از جهان فروبست.