مستند «پرش بلند» به کارگردانی عطا پناهی

پایگاه خبری نمانامه: فیلم مستند داستانی «پرش بلند» به کارگردانی عطا پناهی با روایت پیچیده‌ترین نقشه و حادثه تروریستی قرن ۲۰ که قرار بود در بحبوحه جنگ جهانی دوم در ایران اتفاق بیافتد در سامانه فیلیمو رونمایی شد.

در سال ۱۹۴۳ مخوفترین نقشه و حادثه تروریستی قرن توسط هیتلر در حال شکل گرفتن بود این فیلم ماجرای مربوط به این عملیات با اسم پرش بلند است که در پایتخت جاسوسی جهان یعنی تهران اتفاق افتاده است.

در بحبوحه جنگ جهانی دوم چرچیل، استالین و روز ولت تصمیم می‌گیرند تا در نشستی محرمانه در تهران در مورد نحوه اداره جنگ با هم دیدار داشته باشند. هیتلر با اطلاع از این نشست به طراحی عملیاتی پیچیده با نام «عملیات پرش بلند» برای ترور این رهبران اقدام می‌کند؛ عملیاتی که در صورت موفقیت می‌توانست سرنوشت جهان را دگرگون کند.

عملیات پرش بلند نقشه‌ ای بود که گفته می‌شود آلمان برای ترور همزمان ژوزف استالین، وینستون چرچیل، و فرانکلین روزولت در کنفرانس ۱۹۴۳ تهران در جریان جنگ جهانی دوم داشت. قرار بود رهبری عملیات برای ترور رهبران متفقین در دست سرهنگ دوم اس‌اس، اتو اسکورتسنی از وافن اس‌اس باشد، ولی جاسوسان اتحاد شوروی نقشه را پیش از اجرای آن کشف کردند و مأموریت هیچ گاه به انجام نرسید.

فیلم مستند داستانی«پرش بلند»  به کارگردانی عطا پناهی در سال ۱۳۹۷ ساخته شده و منوچهر زنده دل، ناهید مسلمی، مهدی علیپور , غزال قربانی، آرش ورنیک، مهرداد ماکویی، رحمان آذری، بهروز سروعلیشاهی، رضا سلیمانی، حسین پاینده، پرنیان پزشک‌پور، مهدی ولی زاده، آیدا مرادی و سعید پارسا به هنرمندی پرداخته‌اند.

مستند داستانی«پرش بلند»  به نویسندگی و کارگردانی عطا پناهی و تهیه‌کنندگی حسین افشار تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که هم‌اکنون در سامانه فیلیمو برای تماشا در دسترس قرار گرفته است.