مرگ پرندگان مهاجر در «سایه‌ روشن» تردید!

پایگاه خبری نمانامه: در میان خبرهای ریز و درشتی که هر از چندگاهی می‌شنویم، مرگ شمار بسیاری از پرندگان بومی و کوچ‌رو تالاب میانکاله، در روزهای آغازین بهمن‌ماه، ناخوشایند و دلخراش بود. خبرها هر بار رنگ و روی دیگری می‌گرفت و گمانه‌هایی را دامن می‌زد. آیا بیماری‌ای ناشناخته جان کمیاب‌ترین پرندگان پهنه‌ای آبی را گرفته بود؟ افزون‌بر این بیم آن می‌رفت که بیماری پرندگان گسترش بیابد. آیا این بیماری می‌توانست انسان‌ها را هم دچار کند؟

در آغاز، همه‌ی این پرسش‌ها، پاسخی گنگ و ناروشن می‌گرفت و سازمان‌هایی که سرپرست محیط زیست کشور بودند همه چیز را به بررسی‌های بیشتر در روزهای آینده واگذار می‌کردند.

نخستین خبرها روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ خورشیدی، گزارش شد. گفته شد صدها پرنده‌ی تالاب میانکاله از میان رفته‌اند. مرگ آن‌ها را «مشکوک» و «غیر عادی» می‌دانستند. ساعت به ساعت نیز بر آمار مرگ‌و‌میر پرندگان افزوده می‌شد. بیشتر از همه، فلامینگوها، چنگرها و کشیم‌های بزرگ درگیر این مرگ ناگهانی شده بودند.
روز سوم بهمن ماه، اداره‌ی کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران، بی آنکه توانسته باشد سبب ازمیان‌رفتن پرندگان را بیابد، آگاهی داد که سرگرم گردآوری لاشه‌ی پرندگان، دفن بهداشتی آن‌ها و نمونه‌گیری برای بررسی مرگ پرندگان است.
خبرهای گوناگون که گاه همراه با گمان‌های بی‌پایه هم بود، فزونی می‌گرفت. چهار روز پس از آن استاندار مازندران خواستار پیگیری مرگ گونه‌های کوچ‌رو و بومی تالاب شد. این در حالی بود که گروه‌های دامپزشکی و محیط زیست همچنان سرگرم نمونه‌گیری و از میان بردن لاشه‌ی پرندگان بودند. گمان می‌رفت پرندگان میانکاله به بیماری‌ای ناشناخته و کشنده دچار شده‌اند.
در همان روز (هفتم بهمن‌ماه) گمان‌ها به آن‌سو رفت که مسموم بودن تالاب سبب‌ساز چنین فاجعه‌ای زیست‌بومی شده است. معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها، گمان‌ها درباره ی «آنفولانزای فوق حاد» پرندگان را رد کرد و در پاسخ به این که آیا سم‌های کشاورزی و صنعتی سبب مرگ پرندگان بوده است؟ پاسخ داده بود: «موضوع آلایندگی تالاب میانکاله پابرجا است. تالاب با پساب (:فاضلاب‌) شهری، آلاینده‌های صنعتی و سم‌های کشاورزی، آلوده می‌شوند» (خبرگزاری ایلنا).
سرانجام دو روز پس از آن گفته شد که بررسی‌های آزمایشگاهی و میدانی نشان داده است بیماری «بوتولیسم» سبب از میان رفتن پرندگان میانکاله بوده است. این خبر از سوی سازمان دامپزشکی به گونه‌ای رسمی بازگو شد و دو روز پس از آن …